Diskussion om TV-serie och radikalisering
بحث سریال تلویزیونی و افراطیگرایی
TV Series Discussion and Radicalization
Avskrivning kina då käkar jag till henne ja det ska bli kul och spännande kilade alltså och där såg vi en bit ur TV serien adolescence där en trettonårig pojke anklagas för att ha mördat en klasskompis den här serien har ju satt igång en debatt om unga mäns radikalisering på internet där kvinnohatet kan vara en viktig faktor och den här debatten har nu letat sig in i höga kyrkan.
اینجا بخشی از سریال تلویزیونی “نوجوانی” را دیدیم که در آن یک پسر سیزدهساله متهم به قتل همکلاسیاش میشود. این سریال بحثی درباره افراطیگرایی مردان جوان در اینترنت به راه انداخته است که نفرت از زنان میتواند عامل مهمی در آن باشد، و این بحث اکنون به کلیسای ارشد راه پیدا کرده است.
Here we saw a clip from the TV series “Adolescence,” where a thirteen-year-old boy is accused of murdering a classmate. This series has sparked a debate about the radicalization of young men on the internet, where misogyny might be a key factor, and this debate has now reached the High Church.
Kyrkans respons på radikalisering
واکنش کلیسا به افراطیگرایی
Church Response to Radicalization
På den debatt nyligen så skrev företrädare för Maria Magdalena församling i Stockholm att de möter allt fler unga som pratar om en mer fundamentalistisk kristendom med inslag utav bland annat förakt för kvinnor och homosexuella de får också mothugg vi ska prata mer om det här.
واکنش کلیسا به افراطیگرایی
Church Response to Radicalization
På den debatt nyligen så skrev företrädare för Maria Magdalena församling i Stockholm att de möter allt fler unga som pratar om en mer fundamentalistisk kristendom med inslag utav bland annat förakt för kvinnor och homosexuella de får också mothugg vi ska prata mer om det här.
در بحث اخیر، نمایندگان کلیسای ماریا مگدالنا در استکهلم نوشتند که با جوانان بیشتری روبهرو میشوند که درباره یک مسیحیت بنیادگرایانهتر با عناصری از جمله تحقیر زنان و همجنسگرایان صحبت میکنند. آنها با مخالفتهایی هم مواجه شدهاند و ما قرار است بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم.
In a recent debate, representatives of the Maria Magdalena congregation in Stockholm wrote that they are encountering more young people talking about a more fundamentalist Christianity with elements including contempt for women and homosexuals. They’ve also faced pushback, and we’re going to talk more about this.
Intervju med kyrkorepresentanter
مصاحبه با نمایندگان کلیسا
Interview with Church Representatives
En som skrev de här den här debattartikeln är du Hillevi uddenfeldt god morgon god morgon kyrkoherde är du i Maria Magdalena församling och Olof edsinger godmorgon godmorgon generalsekreterare i du för svenska evangeliska alliansen och du har svarat på den här texten men ska vi börja med vad är det för tendenser ni möter vi ska säga också att ni är en stor församling för unga.
مصاحبه با نمایندگان کلیسا
Interview with Church Representatives
En som skrev de här den här debattartikeln är du Hillevi uddenfeldt god morgon god morgon kyrkoherde är du i Maria Magdalena församling och Olof edsinger godmorgon godmorgon generalsekreterare i du för svenska evangeliska alliansen och du har svarat på den här texten men ska vi börja med vad är det för tendenser ni möter vi ska säga också att ni är en stor församling för unga.
یکی از کسانی که این مقاله بحثبرانگیز را نوشت، هیلوی اودنفلد است. صبح بخیر! شما کشیش کلیسای ماریا مگدالنا هستید. و اولوف ادسینگر، صبح بخیر! شما دبیرکل اتحاد انجیلی سوئد هستید و به این متن پاسخ دادهاید. اما بیایید از اینجا شروع کنیم: چه傾向هایی را مشاهده میکنید؟ باید بگوییم که شما یک جماعت بزرگ برای جوانان دارید.
One of those who wrote this debate article is Hillevi Uddenfeldt. Good morning! You’re the vicar of Maria Magdalena congregation. And Olof Edsinger, good morning! You’re the Secretary-General of the Swedish Evangelical Alliance and have responded to this text. But let’s start here: what tendencies do you see? We should note that you have a large congregation for young people.
Kyrkans observationer av unga
مشاهدات کلیسا از جوانان
Church Observations of Youth
Ja jag har både barn och unga i vår verksamhet är ju fantastiskt roligt och för en tid sen så såg vi en annan rörelse andra uppfattningar andra tendenser som tog sig in är lite så där att vi hade span på det direkt hon nyfikenhet och efter en tid så kunde vi konstatera att det är nog så en förändring i rörelse som vi också märker av i kyrkan och man kan ju säga att den finns hela samhället.
مشاهدات کلیسا از جوانان
Church Observations of Youth
Ja jag har både barn och unga i vår verksamhet är ju fantastiskt roligt och för en tid sen så såg vi en annan rörelse andra uppfattningar andra tendenser som tog sig in är lite så där att vi hade span på det direkt hon nyfikenhet och efter en tid så kunde vi konstatera att det är nog så en förändring i rörelse som vi också märker av i kyrkan och man kan ju säga att den finns hela samhället.
من هم بچهها و هم جوانان را در فعالیتهایمان دارم که واقعاً فوقالعاده است. مدتی پیش، ما جنبشها، دیدگاهها و傾向های دیگری را دیدیم که وارد شدند. ما بلافاصله به آن توجه کردیم و کنجکاو شدیم و پس از مدتی متوجه شدیم که این واقعاً یک تغییر در جنبشی است که در کلیسا هم حس میکنیم و میتوان گفت در کل جامعه وجود دارد.
I have both children and young people in our activities, which is fantastic. Some time ago, we saw other movements, opinions, and tendencies coming in. We noticed it right away and got curious, and after a while, we could confirm that it’s indeed a shift in a movement that we also feel in the church, and you could say it exists throughout society.
Detaljer om radikala åsikter
جزئیات دیدگاههای افراطی
Details of Radical Views
Det vet vi också nu när vi har fått väldigt mycket respons men i vårt sammanhang så det finns den också samman då med religiösa och andliga uppfattningar och då blir den ju också därefter då och kan du berätta lite mer konkret vad var det för typ av åsikter eller vad hände vad vad såg ni dels är mer traditionell könsuppdelning där man måste få vara män och kvinnor måste få vara kvinnor vad manlighet är kopplat till makt då aktivitet då ägande och kvinnlighet till underordning nästan en längtan tillbaka till mer traditionella könsroller egentligen också inslag av uppfattningar som att killar inte får såhär i killar tjejer får inte vart kär i tjejer.
جزئیات دیدگاههای افراطی
Details of Radical Views
Det vet vi också nu när vi har fått väldigt mycket respons men i vårt sammanhang så det finns den också samman då med religiösa och andliga uppfattningar och då blir den ju också därefter då och kan du berätta lite mer konkret vad var det för typ av åsikter eller vad hände vad vad såg ni dels är mer traditionell könsuppdelning där man måste få vara män och kvinnor måste få vara kvinnor vad manlighet är kopplat till makt då aktivitet då ägande och kvinnlighet till underordning nästan en längtan tillbaka till mer traditionella könsroller egentligen också inslag av uppfattningar som att killar inte får såhär i killar tjejer får inte vart kär i tjejer.
ما این را هم در زمینه باورهای مذهبی و معنوی میبینیم و بعدش هم همینطور میشود. آیا میتوانید کمی مشخصتر بگویید چه نوع نظراتی بودند یا چه اتفاقی افتاد؟ آنچه دیدیم، جدایی جنسیتی سنتیتر بود که مردان باید مرد باشند و زنان باید زن باشند، اینکه مردانگی به قدرت، فعالیت و مالکیت مرتبط است و زنانگی به subordination، تقریباً یک حسرت برای بازگشت به نقشهای جنسیتی سنتیتر و همچنین عناصری از دیدگاههایی مثل اینکه پسرها نمیتوانند عاشق دخترها باشند یا دخترها عاشق دخترها.
We see this in the context of religious and spiritual beliefs too, and then it follows suit. Can you say a bit more concretely what kind of opinions they were or what happened? What we saw was a more traditional gender separation where men must be men and women must be women, that masculinity is tied to power, activity, and ownership, and femininity to subordination—almost a longing for a return to more traditional gender roles, as well as elements of views like boys can’t be in love with girls or girls with girls.
Skäl till varför dessa åsikter är problematiska
دلایل مشکل بودن این دیدگاهها
Reasons These Views Are Problematic
För det där uppmärksammade vi och varför varför menar ni att det här är ett problem att det är intolerant det finns människor i våra grupper som funderar på sådana frågor det är unga människor de måste kunna känna sig trygga och hemma vi deras vänner signalerar till oss att ungdomarna själva inte mår bra föräldrar av så säger våra barn kommer ut från sina rum och plötsligt radikaliserat så har en uppfattning om en del ömmande gud om en världsordning som inte vill dem väl det väcker ångest så egentligen så handlar det om att fånga upp det där lidandet hos barn och unga som vi märker av.
دلایل مشکل بودن این دیدگاهها
Reasons These Views Are Problematic
För det där uppmärksammade vi och varför varför menar ni att det här är ett problem att det är intolerant det finns människor i våra grupper som funderar på sådana frågor det är unga människor de måste kunna känna sig trygga och hemma vi deras vänner signalerar till oss att ungdomarna själva inte mår bra föräldrar av så säger våra barn kommer ut från sina rum och plötsligt radikaliserat så har en uppfattning om en del ömmande gud om en världsordning som inte vill dem väl det väcker ångest så egentligen så handlar det om att fånga upp det där lidandet hos barn och unga som vi märker av.
ما این را توجه کردیم و چرا فکر میکنید این مشکل است؟ چون ناشکیباست. افرادی در گروههای ما هستند که درباره این مسائل فکر میکنند، اینها جوانانی هستند که باید احساس امنیت و تعلق کنند. دوستانشان به ما میگویند که خود جوانان حال خوبی ندارند. والدین میگویند بچههایمان از اتاقشان بیرون میآیند و ناگهان افراطی شدهاند، دیدگاهی درباره خدای رنجآور و نظم جهانی دارند که به آنها خیر نمیخواهد و این اضطراب را برمیانگیزد. پس در واقع، این درباره گرفتن رنج این بچهها و جوانانی است که ما متوجه آن میشویم.
We noticed this, and why do you think it’s a problem? Because it’s intolerant. There are people in our groups thinking about these things; these are young people who need to feel safe and at home. Their friends signal to us that the youths themselves aren’t doing well. Parents say our kids come out of their rooms suddenly radicalized, with a view of a suffering God and a world order that doesn’t wish them well, and it stirs anxiety. So really, it’s about capturing the suffering of these kids and youths that we notice.
Kritik av kyrkans åsikter
نقد دیدگاههای کلیسا
Critique of Church Views
Och Olof edsinger du har ju svarat på det här och Olof inte med du kritisk till den här beskrivningen veta hur tänker du ja men det är väl just mycket av beskrivningen jag är frågan inför jag vill börja med att säga att att det är sant att det är hat förkunnelse och intolerans och det är naturligtvis något vi har också vänder mig starkt emot jag tycker mer att ni blandar samman eller formen och särskilt den här referensen till är det ledsen som är ganska extremt form av radikalisering att den inte buntas samman med egentligen som jag ser det ganska klassiskt kristna värderingar som väldigt många som läser Bibeln egentligen ganska naturligt landar i.
نقد دیدگاههای کلیسا
Critique of Church Views
Och Olof edsinger du har ju svarat på det här och Olof inte med du kritisk till den här beskrivningen veta hur tänker du ja men det är väl just mycket av beskrivningen jag är frågan inför jag vill börja med att säga att att det är sant att det är hat förkunnelse och intolerans och det är naturligtvis något vi har också vänder mig starkt emot jag tycker mer att ni blandar samman eller formen och särskilt den här referensen till är det ledsen som är ganska extremt form av radikalisering att den inte buntas samman med egentligen som jag ser det ganska klassiskt kristna värderingar som väldigt många som läser Bibeln egentligen ganska naturligt landar i.
اولوف ادسینگر، شما به این موضوع پاسخ دادهاید و انتقادی به این توصیف دارید. نظرتان چیست؟ فکر میکنم مشکل در خود این توصیف باشد. ابتدا میخواهم بگویم که درست است که نفرتپراکنی و ناشکیبایی وجود دارد و البته ما هم به شدت با آن مخالفیم، اما فکر میکنم شما چیزها را قاطی میکنید، بهویژه ارجاع به چیزی که شکل افراطی رادیکالیسم است و نباید با ارزشهای مسیحی کلاسیکی که بسیاری با خواندن انجیل به طور طبیعی به آن میرسند، یکی گرفته شود.
Olof Edsinger, you’ve responded to this and are critical of this description. What do you think? I think the issue lies in much of the description itself. I want to start by saying that it’s true there’s hate preaching and intolerance, and of course, we strongly oppose that too, but I think you’re mixing things up, especially the reference to something that’s an extreme form of radicalization, which shouldn’t be lumped together with what I see as fairly classic Christian values that many naturally arrive at by reading the Bible.
Debatt om fundamentalism
بحث درباره بنیادگرایی
Debate on Fundamentalism
Och och kanske också lite automatiskt han kallar det för fundamentalism jag tänker det är också en ganska grov liksom uppdelning antingen måste göra allmänt progressiv eller så är man fundamentalist det finns ju trots allt en väldigt bred mittfåra mellan det så det är ju första invändningar det blir vilseledande att bunta samman hela fenomenet med sådana sådana saker men jag tänker också att det finns ganska rimliga frågor när man läser Bibeln och kopplar det till en del av de saker som som sägs i vårt samhälle och att vi kan välkomna att unga människor faktiskt läser sin bibel och står ut sådana frågor.
بحث درباره بنیادگرایی
Debate on Fundamentalism
Och och kanske också lite automatiskt han kallar det för fundamentalism jag tänker det är också en ganska grov liksom uppdelning antingen måste göra allmänt progressiv eller så är man fundamentalist det finns ju trots allt en väldigt bred mittfåra mellan det så det är ju första invändningar det blir vilseledande att bunta samman hela fenomenet med sådana sådana saker men jag tänker också att det finns ganska rimliga frågor när man läser Bibeln och kopplar det till en del av de saker som som sägs i vårt samhälle och att vi kan välkomna att unga människor faktiskt läser sin bibel och står ut sådana frågor.
و شاید به طور خودکار آن را بنیادگرایی مینامید. من فکر میکنم این یک تقسیمبندی خیلی خشن است که یا باید کاملاً مترقی باشید یا بنیادگرا؛ در حالی که یک جریان میانی بسیار وسیع وجود دارد. این اولین انتقاد من است که این ترکیببندی کل پدیده را گمراهکننده میکند، اما همچنین فکر میکنم سؤالهای معقولی وجود دارد وقتی انجیل را میخوانید و آن را به چیزهایی که در جامعه ما گفته میشود ربط میدهید، و ما میتوانیم از این استقبال کنیم که جوانان واقعاً انجیل خود را میخوانند و چنین سؤالهایی را مطرح میکنند.
And perhaps you automatically call it fundamentalism. I think that’s a pretty harsh division—either you must be fully progressive or you’re a fundamentalist; yet there’s a very broad middle ground. That’s my first objection—that lumping it all together becomes misleading—but I also think there are reasonable questions when you read the Bible and connect it to things said in our society, and we can welcome that young people are actually reading their Bibles and raising such questions.
Svar på kritiken
پاسخ به نقدها
Response to Criticism
Jag uppfattar att det blev mer ett slags problem i åt den texten och och en del annat som ni har sagt dina Media huvuden för att du försvarar på det är det så att vi buntar ihop olika fenomen har inte alls utan vi försöker sätta ord på vad sociala medier kan göra med unga människor på lite olika sätt och det vi ser hos oss är ju att de matas av de här den är lite hårdföra kristendomen sitter kanske timma ut och timma in på sitt rum och kommer ut med ganska snabba och nya uppfattningar som de helt enkelt har fått därifrån som deras omvärld då inte riktigt känner igen och de bidrar i sig då till ett lidande och till en intolerans gentemot andra människor.
پاسخ به نقدها
Response to Criticism
Jag uppfattar att det blev mer ett slags problem i åt den texten och och en del annat som ni har sagt dina Media huvuden för att du försvarar på det är det så att vi buntar ihop olika fenomen har inte alls utan vi försöker sätta ord på vad sociala medier kan göra med unga människor på lite olika sätt och det vi ser hos oss är ju att de matas av de här den är lite hårdföra kristendomen sitter kanske timma ut och timma in på sitt rum och kommer ut med ganska snabba och nya uppfattningar som de helt enkelt har fått därifrån som deras omvärld då inte riktigt känner igen och de bidrar i sig då till ett lidande och till en intolerans gentemot andra människor.
من احساس کردم که این بیشتر بهعنوان یک مشکل در متن شما و چیزهای دیگری که در رسانهها گفتهاید مطرح شده است. آیا اینطور است که شما از آن دفاع میکنید که ما پدیدههای مختلف را قاطی کردهایم؟ نه اصلاً، ما سعی میکنیم کلماتی برای آنچه رسانههای اجتماعی میتوانند با جوانان بکنند پیدا کنیم، و آنچه ما میبینیم این است که آنها با این نوع مسیحیت سختگیرانه تغذیه میشوند، شاید ساعتها در اتاقشان بنشینند و با نظرات سریع و جدیدی بیرون بیایند که از آنجا گرفتهاند و اطرافیانشان واقعاً آن را نمیشناسند، و این خودش به رنج و ناشکیبایی نسبت به دیگران منجر میشود.
I felt it was more framed as a problem in your text and some other things you’ve said in the media. Are you defending that we’ve mixed up different phenomena? Not at all, we’re trying to put words to what social media can do to young people, and what we see is that they’re fed this kind of hardcore Christianity, maybe sitting in their rooms for hours and coming out with quick, new opinions they’ve picked up from there that their surroundings don’t really recognize, and that in itself contributes to suffering and intolerance toward others.
Nyfikenhet om källor
کنجکاوی درباره منابع
Curiosity About Sources
Och vad tänker du kring den inställningen ja nej det är för nyfiken på mycket av de här källorna jag inte när jag menar ni har inte inte gett några några namn eller sammanhang jag vet ju ett gäng som kanske för varför kristen till exempel som är stora i sociala medier tiktok och Instagram som nu gör just korta reviews kring olika frågor kring kristen tro och helt klart i det forumet är det rakt på sak man har inte så mycket tid på sig utan man får gå upp eller point så att säga men en gång jag känner ju de här personerna många unga det är absolut inga kärlekslösa hatpredikanter om jag säger så.
کنجکاوی درباره منابع
Curiosity About Sources
Och vad tänker du kring den inställningen ja nej det är för nyfiken på mycket av de här källorna jag inte när jag menar ni har inte inte gett några några namn eller sammanhang jag vet ju ett gäng som kanske för varför kristen till exempel som är stora i sociala medier tiktok och Instagram som nu gör just korta reviews kring olika frågor kring kristen tro och helt klart i det forumet är det rakt på sak man har inte så mycket tid på sig utan man får gå upp eller point så att säga men en gång jag känner ju de här personerna många unga det är absolut inga kärlekslösa hatpredikanter om jag säger så.
و نظر شما درباره این دیدگاه چیست؟ من کنجکاو خیلی از این منابع هستم. منظورم این است که شما هیچ نام یا زمینهای ذکر نکردهاید. من چند نفر را میشناسم، مثلاً “چرا مسیحی” که در رسانههای اجتماعی مثل تیکتاک و اینستاگرام بزرگ هستند و حالا مرورهای کوتاه درباره موضوعات مختلف信仰 مسیحی انجام میدهند، و قطعاً در آن فضا خیلی مستقیم است، وقت زیادی ندارید و باید سریع به اصل مطلب برسید، اما من این افراد را میشناسم، بسیاری از جوانان، و آنها絶対اً واعظان نفرتپراکن بدون عشق نیستند.
And what do you think about that stance? I’m curious about a lot of these sources. I mean, you haven’t given any names or contexts. I know a few, like “Why Christian,” for example, who are big on social media like TikTok and Instagram and now do short reviews on various topics about Christian faith, and sure, in that forum it’s straight to the point—you don’t have much time and have to get to the crux—but I know these people, many young ones, and they’re absolutely not loveless hate preachers.
Identifiering av problematiska grupper
شناسایی گروههای مشکلساز
Identifying Problematic Groups
Så att det var ju intressant att veta också exakt vilka grupper är det ni ni vill problematisera för det vill jag aldrig bli svep av hela paketet du får svara på det vilken vilka grupper är det som det är problematisera vi undrar ju också vilka de här källorna är vill jag bara säga det skriver vi också i det en debatt och att vi eftersöker mer forskning på området och så där är det alltså mer forskning ha absolut.
شناسایی گروههای مشکلساز
Identifying Problematic Groups
Så att det var ju intressant att veta också exakt vilka grupper är det ni ni vill problematisera för det vill jag aldrig bli svep av hela paketet du får svara på det vilken vilka grupper är det som det är problematisera vi undrar ju också vilka de här källorna är vill jag bara säga det skriver vi också i det en debatt och att vi eftersöker mer forskning på området och så där är det alltså mer forskning ha absolut.
پس جالب است بدانیم دقیقاً کدام گروهها را میخواهید مشکلساز بدانید، چون من نمیخواهم همه چیز را یکجا جمعبندی کنم. شما باید پاسخ دهید، کدام گروهها را مشکلساز میدانید؟ ما هم کنجکاو هستیم که این منابع چه هستند، فقط میخواهم بگویم که ما هم در این بحث آن را نوشتهایم و خواستار تحقیقات بیشتری در این زمینه هستیم، و اینطور است، واقعاً تحقیقات بیشتری لازم است.
So it’d be interesting to know exactly which groups you want to problematize, because I don’t want it all swept into one package. You should answer—which groups are you problematizing? We’re wondering about these sources too, I just want to say we wrote that in the debate too, that we’re calling for more research on the topic, and that’s how it is—more research is really needed.
Förebyggande av radikalisering
پیشگیری از افراطیگرایی
Preventing Radicalization
Men jag tänkte på finns det inte en poäng att man faktiskt tar de här tendenserna på allvar i tid så att det inte utvecklas på ett destruktivt sätt att för en gång alltså det som är hatpropaganda och det som är fundamentalism det det ska problematiseras jag är bara inte säker på att vi har riktigt samma definitioner här ja jag menar som sagt jag jobbar på svenska evangeliska alliansen vi har väl sex 700 miljoner kristna bakom oss i många av de värderingar som vi faktiskt har tagit som exempel skulle hela katolska kyrkan också det är en miljard stå bakom mekanism inte bara skapa ut dem.
پیشگیری از افراطیگرایی
Preventing Radicalization
Men jag tänkte på finns det inte en poäng att man faktiskt tar de här tendenserna på allvar i tid så att det inte utvecklas på ett destruktivt sätt att för en gång alltså det som är hatpropaganda och det som är fundamentalism det det ska problematiseras jag är bara inte säker på att vi har riktigt samma definitioner här ja jag menar som sagt jag jobbar på svenska evangeliska alliansen vi har väl sex 700 miljoner kristna bakom oss i många av de värderingar som vi faktiskt har tagit som exempel skulle hela katolska kyrkan också det är en miljard stå bakom mekanism inte bara skapa ut dem.
اما من فکر میکنم آیا این نکته وجود ندارد که این傾向ها را به موقع جدی بگیریم تا به شکلی مخرب توسعه پیدا نکند؟ چون نفرتپراکنی و بنیادگرایی باید مشکلساز شود، فقط مطمئن نیستم که ما تعریف یکسانی اینجا داریم. من میگویم، من در اتحاد انجیلی سوئد کار میکنم، ما احتمالاً ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مسیحی پشت سرمان داریم که بسیاری از ارزشهایی که ما مثال زدهایم را تأیید میکنند، حتی کل کلیسای کاتولیک که یک میلیارد نفر است هم همینطور است، نه اینکه آنها را کنار بگذاریم.
But I thought, isn’t there a point in taking these tendencies seriously in time so they don’t develop destructively? Because hate propaganda and fundamentalism should be problematized—I’m just not sure we have the same definitions here. I mean, I work at the Swedish Evangelical Alliance; we probably have 600 to 700 million Christians behind us who’d back many of the values we’ve cited as examples, even the entire Catholic Church, which is a billion people, would too—not just to cast them aside.
Svenska kyrkans roll mot radikalisering
نقش کلیسای سوئد در برابر افراطیگرایی
Role of the Swedish Church Against Radicalization
Utan här får man också acceptera att delar av svenska kyrkan är faktiskt en ganska tydlig minoritet i den globala kristenheten så vi kan inte ha det som när dem heller så att säga vad från svenska kyrkans sida vad kan ni göra för att fånga upp de här unga föra ett samtal lita på att de är tänkande reflekterande människor som längtar efter att hitta hem i sin andlighet och i sin tro apropå att vi är en minoritet så tycker jag att det kanske är ett skäl till att vår röst också är viktig.
نقش کلیسای سوئد در برابر افراطیگرایی
Role of the Swedish Church Against Radicalization
Utan här får man också acceptera att delar av svenska kyrkan är faktiskt en ganska tydlig minoritet i den globala kristenheten så vi kan inte ha det som när dem heller så att säga vad från svenska kyrkans sida vad kan ni göra för att fånga upp de här unga föra ett samtal lita på att de är tänkande reflekterande människor som längtar efter att hitta hem i sin andlighet och i sin tro apropå att vi är en minoritet så tycker jag att det kanske är ett skäl till att vår röst också är viktig.
باید قبول کنیم که بخشهایی از کلیسای سوئد در مسیحیت جهانی واقعاً اقلیت آشکاری هستند، پس نمیتوانیم آن را بهعنوان معیار قرار دهیم. از طرف کلیسای سوئد چه کاری میتوانید بکنید تا این جوانان را جذب کنید، گفتوگویی داشته باشید و به آنها اعتماد کنید که انسانهایی متفکر و تأملکننده هستند که مشتاق یافتن جایگاه خود در معنویت و ایمانشاناند؟ به هر حال، اینکه ما اقلیت هستیم شاید دلیلی باشد که صدایمان هم مهم است.
We have to accept that parts of the Swedish Church are actually a pretty clear minority in global Christianity, so we can’t take that as the standard either. What can you do from the Swedish Church’s side to reach these young people, have a conversation, and trust that they’re thinking, reflective people longing to find their place in their spirituality and faith? After all, the fact that we’re a minority might be a reason our voice matters too.
Personlig erfarenhet och kyrkans värderingar
تجربه شخصی و ارزشهای کلیسا
Personal Experience and Church Values
För egen del fick jag som ung hitta hem i en kyrka där man strävade efter jämlikhet där man strävade efter alla människors rätt att få älska någon av samma kön och för mig var det helt centralt att det kunde bli en integrerad del av min Trosa längtan och det är ett arv ett vackert arv som jag har satt och förvalta och andra röster ska ju också finnas men den rösten just för att det är en minoritetspost har också verkligen sin plats särskilt i dessa tider där det är en väldigt polariserad och hårdför värld överlag.
تجربه شخصی و ارزشهای کلیسا
Personal Experience and Church Values
För egen del fick jag som ung hitta hem i en kyrka där man strävade efter jämlikhet där man strävade efter alla människors rätt att få älska någon av samma kön och för mig var det helt centralt att det kunde bli en integrerad del av min Trosa längtan och det är ett arv ett vackert arv som jag har satt och förvalta och andra röster ska ju också finnas men den rösten just för att det är en minoritetspost har också verkligen sin plats särskilt i dessa tider där det är en väldigt polariserad och hårdför värld överlag.
برای خودم، وقتی جوان بودم، در کلیسایی به خانه رسیدم که برای برابری تلاش میکرد، جایی که برای حق همه انسانها برای عشق ورزیدن به کسی از جنس خودشان کوشش میشد، و برای من این کاملاً اساسی بود که این بخشی جداییناپذیر از اشتیاق ایمانم شود، و این میراث زیبایی است که من باید آن را حفظ کنم. صداهای دیگر هم باید باشند، اما این صدا، دقیقاً چون یک موضع اقلیت است، واقعاً جایگاه خود را دارد، بهویژه در این زمانها که جهان به شدت قطبی و سخت شده است.
For me personally, as a young person, I found a home in a church that strove for equality, where there was an effort for everyone’s right to love someone of the same gender, and for me, that was completely central to becoming an integrated part of my faith’s longing. It’s a beautiful heritage that I’ve been tasked to uphold. Other voices should exist too, but this voice, precisely because it’s a minority stance, really has its place, especially in these times when the world is so polarized and harsh.
Att nå unga i risk för radikalisering
جذب جوانان در معرض افراطیگرایی
Reaching Youth at Risk of Radicalization
Och globalt så blir den lilla röst som igår tycker jag är relevant och och vad skulle du säga hur hur ska liksom trossamfunden fånga upp de här unga som kanske glider iväg åt ett radikaliserat håll jag tänker framför allt alltså att att kyrkan får glädjas åt att det som sker är ju ett tydligt trendbrott där väldigt många unga börjar söka svar söka sanning som sagt läser sin bibel.
جذب جوانان در معرض افراطیگرایی
Reaching Youth at Risk of Radicalization
Och globalt så blir den lilla röst som igår tycker jag är relevant och och vad skulle du säga hur hur ska liksom trossamfunden fånga upp de här unga som kanske glider iväg åt ett radikaliserat håll jag tänker framför allt alltså att att kyrkan får glädjas åt att det som sker är ju ett tydligt trendbrott där väldigt många unga börjar söka svar söka sanning som sagt läser sin bibel.
به طور کلی و در سطح جهانی، این صدای کوچک که دیروز بود، به نظرم مرتبط است. و شما چه میگویید، چگونه جوامع مذهبی باید این جوانانی را که شاید به سمت افراطیگرایی میروند جذب کنند؟ من فکر میکنم مهمتر از همه این است که کلیسا باید از این خوشحال باشد که آنچه در جریان است یک تغییر روند آشکار است، که خیلی از جوانان شروع به جستوجوی پاسخها و حقیقت کردهاند، انجیل خود را میخوانند.
Globally and overall, this small voice from yesterday, I think, is relevant. And what would you say—how should faith communities reach these young people who might be drifting toward radicalization? I think, above all, the church should rejoice that what’s happening is a clear trend shift, that so many young people are starting to seek answers and truth, reading their Bibles.
Förändringar i ungas beteende
تغییرات در رفتار جوانان
Changes in Youth Behavior
Jesus trenda en 20 25 till att vi har det här inför nyåret också att många strukturer faktorn med det många klagar på ungdomsverksamheten i Svenska kyrkan för att man talar för lite om Jesus och Bibeln man vill ha substans man har för lite kunskap om frågor och tänk att de här alternativa kanalerna ja i bästa fall kan ge väldigt mycket från substans.
تغییرات در رفتار جوانان
Changes in Youth Behavior
Jesus trenda en 20 25 till att vi har det här inför nyåret också att många strukturer faktorn med det många klagar på ungdomsverksamheten i Svenska kyrkan för att man talar för lite om Jesus och Bibeln man vill ha substans man har för lite kunskap om frågor och tänk att de här alternativa kanalerna ja i bästa fall kan ge väldigt mycket från substans.
عیسی در سال ۲۰۲۵ ترند شده است و ما این را قبل از سال نو هم داریم که بسیاری از ساختارها این را نشان میدهند. بسیاری از فعالیتهای جوانان در کلیسای سوئد انتقاد میکنند که خیلی کم درباره عیسی و انجیل صحبت میشود، آنها ماده میخواهند، دانش کافی درباره سؤالات ندارند، و فکر میکنم این کانالهای جایگزین، در بهترین حالت، میتوانند محتوای زیادی ارائه دهند.
Jesus has been trending in 2025, and we have this heading into the new year too, with many structures showing it. Many complain about youth activities in the Swedish Church, saying there’s too little talk about Jesus and the Bible—they want substance, they lack enough knowledge about questions—and I think these alternative channels, at their best, can offer a lot of substance.
Balanserad syn mot extremism
دیدگاه تعادل در برابر افراط
Balanced View Against Extremism
Så jag tror att vi behöver ha en ödmjukhet också att vi kan inte heller skapa ut konst till värderingar är någonting allmänt ondskefullt utan även andligt sökande från från olika delar av både den politiska skalan och så så måste vi säga bejakas jag tror att det här är en tillgång till kyrkan precis bara att att ni skapar ut konservativa tron är håller du med om den beskrivningen nej men längtan efter sanning till exempel på ett subjektivt plan är ju fantastiskt den är vacker och ibland kan vi närma oss det som är sant men att upphöja det till objektivt eller menat man har sanningen till skillnad från någon annan det tycker jag att man ska vara försiktig med och det tycker jag är viktigt att säga.
دیدگاه تعادل در برابر افراط
Balanced View Against Extremism
Så jag tror att vi behöver ha en ödmjukhet också att vi kan inte heller skapa ut konst till värderingar är någonting allmänt ondskefullt utan även andligt sökande från från olika delar av både den politiska skalan och så så måste vi säga bejakas jag tror att det här är en tillgång till kyrkan precis bara att att ni skapar ut konservativa tron är håller du med om den beskrivningen nej men längtan efter sanning till exempel på ett subjektivt plan är ju fantastiskt den är vacker och ibland kan vi närma oss det som är sant men att upphöja det till objektivt eller menat man har sanningen till skillnad från någon annan det tycker jag att man ska vara försiktig med och det tycker jag är viktigt att säga.
پس من فکر میکنم باید فروتنی داشته باشیم که نمیتوانیم ارزشهای محافظهکارانه را بهعنوان چیزی کاملاً شرورانه کنار بگذاریم، بلکه جستوجوی معنوی از بخشهای مختلف طیف سیاسی هم باید پذیرفته شود. من فکر میکنم این یک دارایی برای کلیساست، فقط اینکه شما ارزشهای محافظهکارانه را کنار میگذارید—آیا با این توصیف موافقید؟ نه، اشتیاق به حقیقت، مثلاً در سطح субъектив، فوقالعاده و زیباست، و گاهی میتوانیم به آنچه حقیقت است نزدیک شویم، اما بالا بردن آن به سطح عینی یا گفتن اینکه ما حقیقت را داریم برخلاف دیگران، فکر میکنم باید با احتیاط با آن برخورد کرد، و این را گفتن مهم میدانم.
So I think we need humility that we can’t dismiss conservative values as something wholly evil; rather, spiritual seeking from different parts of the political spectrum should be embraced too. I think it’s an asset to the church—just that you cast aside conservative faith—are you okay with that description? No, the longing for truth, for example on a subjective level, is fantastic and beautiful, and sometimes we can approach what’s true, but elevating it to objective or saying we have the truth unlike someone else, I think you should be cautious with that, and I think it’s important to say that.
Avslutning av diskussion och tack
پایان بحث و تشکر
End of Discussion and Thanks
Det får bli sista ordet kring detta i våra huvuden själv stort tack för att du kom hit till Morgonstudion idag och Olof edsinger stort tack för att du var med oss den här morgonen för att också tack jag menar ju om beskedet som kom.
پایان بحث و تشکر
End of Discussion and Thanks
Det får bli sista ordet kring detta i våra huvuden själv stort tack för att du kom hit till Morgonstudion idag och Olof edsinger stort tack för att du var med oss den här morgonen för att också tack jag menar ju om beskedet som kom.
این باید آخرین حرف درباره این موضوع در ذهن ما باشد. خیلی ممنون که امروز به استودیوی صبحگاهی آمدید، و اولوف ادسینگر، خیلی ممنون که این صبح با ما بودید، و همچنین تشکر میکنم، منظورم درباره خبری است که آمد.
That should be the last word on this in our minds. Big thanks for coming to the Morning Studio today, and Olof Edsinger, big thanks for being with us this morning, and thanks too—I mean about the news that came up.
Avskrivning kina då käkar jag till henne ja det ska bli kul och spännande kilade alltså och där såg vi en bit ur TV serien adolescence där en trettonårig pojke anklagas för att ha mördat en klasskompis den här serien har ju satt igång en debatt om unga mäns radikalisering på internet där kvinnohatet kan vara en viktig faktor och den här debatten har nu letat sig in i höga kyrkan.
Kyrkans respons på radikalisering
På den debatt nyligen så skrev företrädare för Maria Magdalena församling i Stockholm att de möter allt fler unga som pratar om en mer fundamentalistisk kristendom med inslag utav bland annat förakt för kvinnor och homosexuella de får också mothugg vi ska prata mer om det här.
Intervju med kyrkorepresentanter
En som skrev de här den här debattartikeln är du Hillevi Uddenfeldt god morgon god morgon kyrkoherde är du i Maria Magdalena församling och Olof Edsinger godmorgon godmorgon generalsekreterare i du för svenska evangeliska alliansen och du har svarat på den här texten men ska vi börja med vad är det för tendenser ni möter vi ska säga också att ni är en stor församling för unga.
Kyrkans observationer av unga
Ja jag har både barn och unga i vår verksamhet är ju fantastiskt roligt och för en tid sen så såg vi en annan rörelse andra uppfattningar andra tendenser som tog sig in är lite så där att vi hade span på det direkt hon nyfikenhet och efter en tid så kunde vi konstatera att det är nog så en förändring i rörelse som vi också märker av i kyrkan och man kan ju säga att den finns hela samhället.
Detaljer om radikala åsikter
Det vet vi också nu när vi har fått väldigt mycket respons men i vårt sammanhang så det finns den också samman då med religiösa och andliga uppfattningar och då blir den ju också därefter då och kan du berätta lite mer konkret vad var det för typ av åsikter eller vad hände vad vad såg ni dels är mer traditionell könsuppdelning där man måste få vara män och kvinnor måste få vara kvinnor vad manlighet är kopplat till makt då aktivitet då ägande och kvinnlighet till underordning nästan en längtan tillbaka till mer traditionella könsroller egentligen också inslag av uppfattningar som att killar inte får såhär i killar tjejer får inte vart kär i tjejer.
Skäl till varför dessa åsikter är problematiska
För det där uppmärksammade vi och varför varför menar ni att det här är ett problem att det är intolerant det finns människor i våra grupper som funderar på sådana frågor det är unga människor de måste kunna känna sig trygga och hemma vi deras vänner signalerar till oss att ungdomarna själva inte mår bra föräldrar av så säger våra barn kommer ut från sina rum och plötsligt radikaliserat så har en uppfattning om en del ömmande gud om en världsordning som inte vill dem väl det väcker ångest så egentligen så handlar det om att fånga upp det där lidandet hos barn och unga som vi märker av.
Kritik av kyrkans åsikter
Och Olof Edsinger du har ju svarat på det här och Olof inte med du kritisk till den här beskrivningen veta hur tänker du ja men det är väl just mycket av beskrivningen jag är frågan inför jag vill börja med att säga att att det är sant att det är hat förkunnelse och intolerans och det är naturligtvis något vi har också vänder mig starkt emot jag tycker mer att ni blandar samman eller formen och särskilt den här referensen till är det ledsen som är ganska extremt form av radikalisering att den inte buntas samman med egentligen som jag ser det ganska klassiskt kristna värderingar som väldigt många som läser Bibeln egentligen ganska naturligt landar i.
Debatt om fundamentalism
Och och kanske också lite automatiskt han kallar det för fundamentalism jag tänker det är också en ganska grov liksom uppdelning antingen måste göra allmänt progressiv eller så är man fundamentalist det finns ju trots allt en väldigt bred mittfåra mellan det så det är ju första invändningar det blir vilseledande att bunta samman hela fenomenet med sådana sådana saker men jag tänker också att det finns ganska rimliga frågor när man läser Bibeln och kopplar det till en del av de saker som som sägs i vårt samhälle och att vi kan välkomna att unga människor faktiskt läser sin bibel och står ut sådana frågor.
Svar på kritiken
Jag uppfattar att det blev mer ett slags problem i åt den texten och och en del annat som ni har sagt dina Media huvuden för att du försvarar på det är det så att vi buntar ihop olika fenomen har inte alls utan vi försöker sätta ord på vad sociala medier kan göra med unga människor på lite olika sätt och det vi ser hos oss är ju att de matas av de här den är lite hårdföra kristendomen sitter kanske timma ut och timma in på sitt rum och kommer ut med ganska snabba och nya uppfattningar som de helt enkelt har fått därifrån som deras omvärld då inte riktigt känner igen och de bidrar i sig då till ett lidande och till en intolerans gentemot andra människor.
Nyfikenhet om källor
Och vad tänker du kring den inställningen ja nej det är för nyfiken på mycket av de här källorna jag inte när jag menar ni har inte inte gett några några namn eller sammanhang jag vet ju ett gäng som kanske för varför kristen till exempel som är stora i sociala medier tiktok och Instagram som nu gör just korta reviews kring olika frågor kring kristen tro och helt klart i det forumet är det rakt på sak man har inte så mycket tid på sig utan man får gå upp eller point så att säga men en gång jag känner ju de här personerna många unga det är absolut inga kärlekslösa hatpredikanter om jag säger så.
Identifiering av problematiska grupper
Så att det var ju intressant att veta också exakt vilka grupper är det ni ni vill problematisera för det vill jag aldrig bli svep av hela paketet du får svara på det vilken vilka grupper är det som det är problematisera vi undrar ju också vilka de här källorna är vill jag bara säga det skriver vi också i det en debatt och att vi eftersöker mer forskning på området och så där är det alltså mer forskning ha absolut.
Förebyggande av radikalisering
Men jag tänkte på finns det inte en poäng att man faktiskt tar de här tendenserna på allvar i tid så att det inte utvecklas på ett destruktivt sätt att för en gång alltså det som är hatpropaganda och det som är fundamentalism det det ska problematiseras jag är bara inte säker på att vi har riktigt samma definitioner här ja jag menar som sagt jag jobbar på svenska evangeliska alliansen vi har väl sex 700 miljoner kristna bakom oss i många av de värderingar som vi faktiskt har tagit som exempel skulle hela katolska kyrkan också det är en miljard stå bakom mekanism inte bara skapa ut dem.
Svenska kyrkans roll mot radikalisering
Utan här får man också acceptera att delar av svenska kyrkan är faktiskt en ganska tydlig minoritet i den globala kristenheten så vi kan inte ha det som när dem heller så att säga vad från svenska kyrkans sida vad kan ni göra för att fånga upp de här unga föra ett samtal lita på att de är tänkande reflekterande människor som längtar efter att hitta hem i sin andlighet och i sin tro apropå att vi är en minoritet så tycker jag att det kanske är ett skäl till att vår röst också är viktig.
Personlig erfarenhet och kyrkans värderingar
För egen del fick jag som ung hitta hem i en kyrka där man strävade efter jämlikhet där man strävade efter alla människors rätt att få älska någon av samma kön och för mig var det helt centralt att det kunde bli en integrerad del av min Trosa längtan och det är ett arv ett vackert arv som jag har satt och förvalta och andra röster ska ju också finnas men den rösten just för att det är en minoritetspost har också verkligen sin plats särskilt i dessa tider där det är en väldigt polariserad och hårdför värld överlag.
Att nå unga i risk för radikalisering
Och globalt så blir den lilla röst som igår tycker jag är relevant och och vad skulle du säga hur hur ska liksom trossamfunden fånga upp de här unga som kanske glider iväg åt ett radikaliserat håll jag tänker framför allt alltså att att kyrkan får glädjas åt att det som sker är ju ett tydligt trendbrott där väldigt många unga börjar söka svar söka sanning som sagt läser sin bibel.
Förändringar i ungas beteende
Jesus trenda en 20 25 till att vi har det här inför nyåret också att många strukturer faktorn med det många klagar på ungdomsverksamheten i Svenska kyrkan för att man talar för lite om Jesus och Bibeln man vill ha substans man har för lite kunskap om frågor och tänk att de här alternativa kanalerna ja i bästa fall kan ge väldigt mycket från substans.
Balanserad syn mot extremism
Så jag tror att vi behöver ha en ödmjukhet också att vi kan inte heller skapa ut konst till värderingar är någonting allmänt ondskefullt utan även andligt sökande från från olika delar av både den politiska skalan och så så måste vi säga bejakas jag tror att det här är en tillgång till kyrkan precis bara att att ni skapar ut konservativa tron är håller du med om den beskrivningen nej men längtan efter sanning till exempel på ett subjektivt plan är ju fantastiskt den är vacker och ibland kan vi närma oss det som är sant men att upphöja det till objektivt eller menat man har sanningen till skillnad från någon annan det tycker jag att man ska vara försiktig med och det tycker jag är viktigt att säga.
Avslutning av diskussion och tack
Det får bli sista ordet kring detta i våra huvuden själv stort tack för att du kom hit till Morgonstudion idag och Olof Edsinger stort tack för att du var med oss den här morgonen för att också tack jag menar ju om beskedet som kom.
Kyrkans respons på radikalisering
På den debatt nyligen så skrev företrädare för Maria Magdalena församling i Stockholm att de möter allt fler unga som pratar om en mer fundamentalistisk kristendom med inslag utav bland annat förakt för kvinnor och homosexuella de får också mothugg vi ska prata mer om det här.
Intervju med kyrkorepresentanter
En som skrev de här den här debattartikeln är du Hillevi Uddenfeldt god morgon god morgon kyrkoherde är du i Maria Magdalena församling och Olof Edsinger godmorgon godmorgon generalsekreterare i du för svenska evangeliska alliansen och du har svarat på den här texten men ska vi börja med vad är det för tendenser ni möter vi ska säga också att ni är en stor församling för unga.
Kyrkans observationer av unga
Ja jag har både barn och unga i vår verksamhet är ju fantastiskt roligt och för en tid sen så såg vi en annan rörelse andra uppfattningar andra tendenser som tog sig in är lite så där att vi hade span på det direkt hon nyfikenhet och efter en tid så kunde vi konstatera att det är nog så en förändring i rörelse som vi också märker av i kyrkan och man kan ju säga att den finns hela samhället.
Detaljer om radikala åsikter
Det vet vi också nu när vi har fått väldigt mycket respons men i vårt sammanhang så det finns den också samman då med religiösa och andliga uppfattningar och då blir den ju också därefter då och kan du berätta lite mer konkret vad var det för typ av åsikter eller vad hände vad vad såg ni dels är mer traditionell könsuppdelning där man måste få vara män och kvinnor måste få vara kvinnor vad manlighet är kopplat till makt då aktivitet då ägande och kvinnlighet till underordning nästan en längtan tillbaka till mer traditionella könsroller egentligen också inslag av uppfattningar som att killar inte får såhär i killar tjejer får inte vart kär i tjejer.
Skäl till varför dessa åsikter är problematiska
För det där uppmärksammade vi och varför varför menar ni att det här är ett problem att det är intolerant det finns människor i våra grupper som funderar på sådana frågor det är unga människor de måste kunna känna sig trygga och hemma vi deras vänner signalerar till oss att ungdomarna själva inte mår bra föräldrar av så säger våra barn kommer ut från sina rum och plötsligt radikaliserat så har en uppfattning om en del ömmande gud om en världsordning som inte vill dem väl det väcker ångest så egentligen så handlar det om att fånga upp det där lidandet hos barn och unga som vi märker av.
Kritik av kyrkans åsikter
Och Olof Edsinger du har ju svarat på det här och Olof inte med du kritisk till den här beskrivningen veta hur tänker du ja men det är väl just mycket av beskrivningen jag är frågan inför jag vill börja med att säga att att det är sant att det är hat förkunnelse och intolerans och det är naturligtvis något vi har också vänder mig starkt emot jag tycker mer att ni blandar samman eller formen och särskilt den här referensen till är det ledsen som är ganska extremt form av radikalisering att den inte buntas samman med egentligen som jag ser det ganska klassiskt kristna värderingar som väldigt många som läser Bibeln egentligen ganska naturligt landar i.
Debatt om fundamentalism
Och och kanske också lite automatiskt han kallar det för fundamentalism jag tänker det är också en ganska grov liksom uppdelning antingen måste göra allmänt progressiv eller så är man fundamentalist det finns ju trots allt en väldigt bred mittfåra mellan det så det är ju första invändningar det blir vilseledande att bunta samman hela fenomenet med sådana sådana saker men jag tänker också att det finns ganska rimliga frågor när man läser Bibeln och kopplar det till en del av de saker som som sägs i vårt samhälle och att vi kan välkomna att unga människor faktiskt läser sin bibel och står ut sådana frågor.
Svar på kritiken
Jag uppfattar att det blev mer ett slags problem i åt den texten och och en del annat som ni har sagt dina Media huvuden för att du försvarar på det är det så att vi buntar ihop olika fenomen har inte alls utan vi försöker sätta ord på vad sociala medier kan göra med unga människor på lite olika sätt och det vi ser hos oss är ju att de matas av de här den är lite hårdföra kristendomen sitter kanske timma ut och timma in på sitt rum och kommer ut med ganska snabba och nya uppfattningar som de helt enkelt har fått därifrån som deras omvärld då inte riktigt känner igen och de bidrar i sig då till ett lidande och till en intolerans gentemot andra människor.
Nyfikenhet om källor
Och vad tänker du kring den inställningen ja nej det är för nyfiken på mycket av de här källorna jag inte när jag menar ni har inte inte gett några några namn eller sammanhang jag vet ju ett gäng som kanske för varför kristen till exempel som är stora i sociala medier tiktok och Instagram som nu gör just korta reviews kring olika frågor kring kristen tro och helt klart i det forumet är det rakt på sak man har inte så mycket tid på sig utan man får gå upp eller point så att säga men en gång jag känner ju de här personerna många unga det är absolut inga kärlekslösa hatpredikanter om jag säger så.
Identifiering av problematiska grupper
Så att det var ju intressant att veta också exakt vilka grupper är det ni ni vill problematisera för det vill jag aldrig bli svep av hela paketet du får svara på det vilken vilka grupper är det som det är problematisera vi undrar ju också vilka de här källorna är vill jag bara säga det skriver vi också i det en debatt och att vi eftersöker mer forskning på området och så där är det alltså mer forskning ha absolut.
Förebyggande av radikalisering
Men jag tänkte på finns det inte en poäng att man faktiskt tar de här tendenserna på allvar i tid så att det inte utvecklas på ett destruktivt sätt att för en gång alltså det som är hatpropaganda och det som är fundamentalism det det ska problematiseras jag är bara inte säker på att vi har riktigt samma definitioner här ja jag menar som sagt jag jobbar på svenska evangeliska alliansen vi har väl sex 700 miljoner kristna bakom oss i många av de värderingar som vi faktiskt har tagit som exempel skulle hela katolska kyrkan också det är en miljard stå bakom mekanism inte bara skapa ut dem.
Svenska kyrkans roll mot radikalisering
Utan här får man också acceptera att delar av svenska kyrkan är faktiskt en ganska tydlig minoritet i den globala kristenheten så vi kan inte ha det som när dem heller så att säga vad från svenska kyrkans sida vad kan ni göra för att fånga upp de här unga föra ett samtal lita på att de är tänkande reflekterande människor som längtar efter att hitta hem i sin andlighet och i sin tro apropå att vi är en minoritet så tycker jag att det kanske är ett skäl till att vår röst också är viktig.
Personlig erfarenhet och kyrkans värderingar
För egen del fick jag som ung hitta hem i en kyrka där man strävade efter jämlikhet där man strävade efter alla människors rätt att få älska någon av samma kön och för mig var det helt centralt att det kunde bli en integrerad del av min Trosa längtan och det är ett arv ett vackert arv som jag har satt och förvalta och andra röster ska ju också finnas men den rösten just för att det är en minoritetspost har också verkligen sin plats särskilt i dessa tider där det är en väldigt polariserad och hårdför värld överlag.
Att nå unga i risk för radikalisering
Och globalt så blir den lilla röst som igår tycker jag är relevant och och vad skulle du säga hur hur ska liksom trossamfunden fånga upp de här unga som kanske glider iväg åt ett radikaliserat håll jag tänker framför allt alltså att att kyrkan får glädjas åt att det som sker är ju ett tydligt trendbrott där väldigt många unga börjar söka svar söka sanning som sagt läser sin bibel.
Förändringar i ungas beteende
Jesus trenda en 20 25 till att vi har det här inför nyåret också att många strukturer faktorn med det många klagar på ungdomsverksamheten i Svenska kyrkan för att man talar för lite om Jesus och Bibeln man vill ha substans man har för lite kunskap om frågor och tänk att de här alternativa kanalerna ja i bästa fall kan ge väldigt mycket från substans.
Balanserad syn mot extremism
Så jag tror att vi behöver ha en ödmjukhet också att vi kan inte heller skapa ut konst till värderingar är någonting allmänt ondskefullt utan även andligt sökande från från olika delar av både den politiska skalan och så så måste vi säga bejakas jag tror att det här är en tillgång till kyrkan precis bara att att ni skapar ut konservativa tron är håller du med om den beskrivningen nej men längtan efter sanning till exempel på ett subjektivt plan är ju fantastiskt den är vacker och ibland kan vi närma oss det som är sant men att upphöja det till objektivt eller menat man har sanningen till skillnad från någon annan det tycker jag att man ska vara försiktig med och det tycker jag är viktigt att säga.
Avslutning av diskussion och tack
Det får bli sista ordet kring detta i våra huvuden själv stort tack för att du kom hit till Morgonstudion idag och Olof Edsinger stort tack för att du var med oss den här morgonen för att också tack jag menar ju om beskedet som kom.
اینجا بخشی از سریال تلویزیونی “نوجوانی” را دیدیم که در آن یک پسر سیزدهساله متهم به قتل همکلاسیاش میشود. این سریال بحثی درباره افراطیگرایی مردان جوان در اینترنت به راه انداخته است که نفرت از زنان میتواند عامل مهمی در آن باشد، و این بحث اکنون به کلیسای ارشد راه پیدا کرده است.
واکنش کلیسا به افراطیگرایی
در بحث اخیر، نمایندگان کلیسای ماریا مگدالنا در استکهلم نوشتند که با جوانان بیشتری روبهرو میشوند که درباره یک مسیحیت بنیادگرایانهتر با عناصری از جمله تحقیر زنان و همجنسگرایان صحبت میکنند. آنها با مخالفتهایی هم مواجه شدهاند و ما قرار است بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم.
مصاحبه با نمایندگان کلیسا
یکی از کسانی که این مقاله بحثبرانگیز را نوشت، هیلوی اودنفلد است. صبح بخیر! شما کشیش کلیسای ماریا مگدالنا هستید. و اولوف ادسینگر، صبح بخیر! شما دبیرکل اتحاد انجیلی سوئد هستید و به این متن پاسخ دادهاید. اما بیایید از اینجا شروع کنیم: چه گرایشهایی را مشاهده میکنید؟ باید بگوییم که شما یک جماعت بزرگ برای جوانان دارید.
مشاهدات کلیسا از جوانان
من هم بچهها و هم جوانان را در فعالیتهایمان دارم که واقعاً فوقالعاده است. مدتی پیش، ما جنبشها، دیدگاهها و گرایشهای دیگری را دیدیم که وارد شدند. ما بلافاصله به آن توجه کردیم و کنجکاو شدیم و پس از مدتی متوجه شدیم که این واقعاً یک تغییر در جنبشی است که در کلیسا هم حس میکنیم و میتوان گفت در کل جامعه وجود دارد.
جزئیات دیدگاههای افراطی
ما این را هم در زمینه باورهای مذهبی و معنوی میبینیم و بعدش هم همینطور میشود. آیا میتوانید کمی مشخصتر بگویید چه نوع نظراتی بودند یا چه اتفاقی افتاد؟ آنچه دیدیم، جدایی جنسیتی سنتیتر بود که مردان باید مرد باشند و زنان باید زن باشند، اینکه مردانگی به قدرت، فعالیت و مالکیت مرتبط است و زنانگی به subordination، تقریباً یک حسرت برای بازگشت به نقشهای جنسیتی سنتیتر و همچنین عناصری از دیدگاههایی مثل اینکه پسرها نمیتوانند عاشق دخترها باشند یا دخترها عاشق دخترها.
دلایل مشکل بودن این دیدگاهها
ما این را توجه کردیم و چرا فکر میکنید این مشکل است؟ چون ناشکیباست. افرادی در گروههای ما هستند که درباره این مسائل فکر میکنند، اینها جوانانی هستند که باید احساس امنیت و تعلق کنند. دوستانشان به ما میگویند که خود جوانان حال خوبی ندارند. والدین میگویند بچههایمان از اتاقشان بیرون میآیند و ناگهان افراطی شدهاند، دیدگاهی درباره خدای رنجآور و نظم جهانی دارند که به آنها خیر نمیخواهد و این اضطراب را برمیانگیزد. پس در واقع، این درباره گرفتن رنج این بچهها و جوانانی است که ما متوجه آن میشویم.
نقد دیدگاههای کلیسا
اولوف ادسینگر، شما به این موضوع پاسخ دادهاید و انتقادی به این توصیف دارید. نظرتان چیست؟ فکر میکنم مشکل در خود این توصیف باشد. ابتدا میخواهم بگویم که درست است که نفرتپراکنی و ناشکیبایی وجود دارد و البته ما هم به شدت با آن مخالفیم، اما فکر میکنم شما چیزها را قاطی میکنید، بهویژه ارجاع به چیزی که شکل افراطی رادیکالیسم است و نباید با ارزشهای مسیحی کلاسیکی که بسیاری با خواندن انجیل به طور طبیعی به آن میرسند، یکی گرفته شود.
بحث درباره بنیادگرایی
و شاید به طور خودکار آن را بنیادگرایی مینامید. من فکر میکنم این یک تقسیمبندی خیلی خشن است که یا باید کاملاً مترقی باشید یا بنیادگرا؛ در حالی که یک جریان میانی بسیار وسیع وجود دارد. این اولین انتقاد من است که این ترکیببندی کل پدیده را گمراهکننده میکند، اما همچنین فکر میکنم سؤالهای معقولی وجود دارد وقتی انجیل را میخوانید و آن را به چیزهایی که در جامعه ما گفته میشود ربط میدهید، و ما میتوانیم از این استقبال کنیم که جوانان واقعاً انجیل خود را میخوانند و چنین سؤالهایی را مطرح میکنند.
پاسخ به نقدها
من احساس کردم که این بیشتر بهعنوان یک مشکل در متن شما و چیزهای دیگری که در رسانهها گفتهاید مطرح شده است. آیا اینطور است که شما از آن دفاع میکنید که ما پدیدههای مختلف را قاطی کردهایم؟ نه اصلاً، ما سعی میکنیم کلماتی برای آنچه رسانههای اجتماعی میتوانند با جوانان بکنند پیدا کنیم، و آنچه ما میبینیم این است که آنها با این نوع مسیحیت سختگیرانه تغذیه میشوند، شاید ساعتها در اتاقشان بنشینند و با نظرات سریع و جدیدی بیرون بیایند که از آنجا گرفتهاند و اطرافیانشان واقعاً آن را نمیشناسند، و این خودش به رنج و ناشکیبایی نسبت به دیگران منجر میشود.
کنجکاوی درباره منابع
و نظر شما درباره این دیدگاه چیست؟ من کنجکاو خیلی از این منابع هستم. منظورم این است که شما هیچ نام یا زمینهای ذکر نکردهاید. من چند نفر را میشناسم، مثلاً “چرا مسیحی” که در رسانههای اجتماعی مثل تیکتاک و اینستاگرام بزرگ هستند و حالا مرورهای کوتاه درباره موضوعات مختلف ایمان مسیحی انجام میدهند، و قطعاً در آن فضا خیلی مستقیم است، وقت زیادی ندارید و باید سریع به اصل مطلب برسید، اما من این افراد را میشناسم، بسیاری از جوانان، و آنها قطعاً واعظان نفرتپراکن بدون عشق نیستند.
شناسایی گروههای مشکلساز
پس جالب است بدانیم دقیقاً کدام گروهها را میخواهید مشکلساز بدانید، چون من نمیخواهم همه چیز را یکجا جمعبندی کنم. شما باید پاسخ دهید، کدام گروهها را مشکلساز میدانید؟ ما هم کنجکاو هستیم که این منابع چه هستند، فقط میخواهم بگویم که ما هم در این بحث آن را نوشتهایم و خواستار تحقیقات بیشتری در این زمینه هستیم، و اینطور است، واقعاً تحقیقات بیشتری لازم است.
پیشگیری از افراطیگرایی
اما من فکر میکنم آیا این نکته وجود ندارد که این گرایشها را به موقع جدی بگیریم تا به شکلی مخرب توسعه پیدا نکند؟ چون نفرتپراکنی و بنیادگرایی باید مشکلساز شود، فقط مطمئن نیستم که ما تعریف یکسانی اینجا داریم. من میگویم، من در اتحاد انجیلی سوئد کار میکنم، ما احتمالاً ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مسیحی پشت سرمان داریم که بسیاری از ارزشهایی که ما مثال زدهایم را تأیید میکنند، حتی کل کلیسای کاتولیک که یک میلیارد نفر است هم همینطور است، نه اینکه آنها را کنار بگذاریم.
نقش کلیسای سوئد در برابر افراطیگرایی
باید قبول کنیم که بخشهایی از کلیسای سوئد در مسیحیت جهانی واقعاً اقلیت آشکاری هستند، پس نمیتوانیم آن را بهعنوان معیار قرار دهیم. از طرف کلیسای سوئد چه کاری میتوانید بکنید تا این جوانان را جذب کنید، گفتوگویی داشته باشید و به آنها اعتماد کنید که انسانهایی متفکر و تأملکننده هستند که مشتاق یافتن جایگاه خود در معنویت و ایمانشاناند؟ به هر حال، اینکه ما اقلیت هستیم شاید دلیلی باشد که صدایمان هم مهم است.
تجربه شخصی و ارزشهای کلیسا
برای خودم، وقتی جوان بودم، در کلیسایی به خانه رسیدم که برای برابری تلاش میکرد، جایی که برای حق همه انسانها برای عشق ورزیدن به کسی از جنس خودشان کوشش میشد، و برای من این کاملاً اساسی بود که این بخشی جداییناپذیر از اشتیاق ایمانم شود، و این میراث زیبایی است که من باید آن را حفظ کنم. صداهای دیگر هم باید باشند، اما این صدا، دقیقاً چون یک موضع اقلیت است، واقعاً جایگاه خود را دارد، بهویژه در این زمانها که جهان به شدت قطبی و سخت شده است.
جذب جوانان در معرض افراطیگرایی
به طور کلی و در سطح جهانی، این صدای کوچک که دیروز بود، به نظرم مرتبط است. و شما چه میگویید، چگونه جوامع مذهبی باید این جوانانی را که شاید به سمت افراطیگرایی میروند جذب کنند؟ من فکر میکنم مهمتر از همه این است که کلیسا باید از این خوشحال باشد که آنچه در جریان است یک تغییر روند آشکار است، که خیلی از جوانان شروع به جستوجوی پاسخها و حقیقت کردهاند، انجیل خود را میخوانند.
تغییرات در رفتار جوانان
عیسی در سال ۲۰۲۵ ترند شده است و ما این را قبل از سال نو هم داریم که بسیاری از ساختارها این را نشان میدهند. بسیاری از فعالیتهای جوانان در کلیسای سوئد انتقاد میکنند که خیلی کم درباره عیسی و انجیل صحبت میشود، آنها ماده میخواهند، دانش کافی درباره سؤالات ندارند، و فکر میکنم این کانالهای جایگزین، در بهترین حالت، میتوانند محتوای زیادی ارائه دهند.
دیدگاه تعادل در برابر افراط
پس من فکر میکنم باید فروتنی داشته باشیم که نمیتوانیم ارزشهای محافظهکارانه را بهعنوان چیزی کاملاً شرورانه کنار بگذاریم، بلکه جستوجوی معنوی از بخشهای مختلف طیف سیاسی هم باید پذیرفته شود. من فکر میکنم این یک دارایی برای کلیساست، فقط اینکه شما ارزشهای محافظهکارانه را کنار میگذارید—آیا با این توصیف موافقید؟ نه، اشتیاق به حقیقت، مثلاً در سطح субъектив، فوقالعاده و زیباست، و گاهی میتوانیم به آنچه حقیقت است نزدیک شویم، اما بالا بردن آن به سطح عینی یا گفتن اینکه ما حقیقت را داریم برخلاف دیگران، فکر میکنم باید با احتیاط با آن برخورد کرد، و این را گفتن مهم میدانم.
پایان بحث و تشکر
این باید آخرین حرف درباره این موضوع در ذهن ما باشد. خیلی ممنون که امروز به استودیوی صبحگاهی آمدید، و اولوف ادسینگر، خیلی ممنون که این صبح با ما بودید، و همچنین تشکر میکنم، منظورم درباره خبری است که آمد.
واکنش کلیسا به افراطیگرایی
در بحث اخیر، نمایندگان کلیسای ماریا مگدالنا در استکهلم نوشتند که با جوانان بیشتری روبهرو میشوند که درباره یک مسیحیت بنیادگرایانهتر با عناصری از جمله تحقیر زنان و همجنسگرایان صحبت میکنند. آنها با مخالفتهایی هم مواجه شدهاند و ما قرار است بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم.
مصاحبه با نمایندگان کلیسا
یکی از کسانی که این مقاله بحثبرانگیز را نوشت، هیلوی اودنفلد است. صبح بخیر! شما کشیش کلیسای ماریا مگدالنا هستید. و اولوف ادسینگر، صبح بخیر! شما دبیرکل اتحاد انجیلی سوئد هستید و به این متن پاسخ دادهاید. اما بیایید از اینجا شروع کنیم: چه گرایشهایی را مشاهده میکنید؟ باید بگوییم که شما یک جماعت بزرگ برای جوانان دارید.
مشاهدات کلیسا از جوانان
من هم بچهها و هم جوانان را در فعالیتهایمان دارم که واقعاً فوقالعاده است. مدتی پیش، ما جنبشها، دیدگاهها و گرایشهای دیگری را دیدیم که وارد شدند. ما بلافاصله به آن توجه کردیم و کنجکاو شدیم و پس از مدتی متوجه شدیم که این واقعاً یک تغییر در جنبشی است که در کلیسا هم حس میکنیم و میتوان گفت در کل جامعه وجود دارد.
جزئیات دیدگاههای افراطی
ما این را هم در زمینه باورهای مذهبی و معنوی میبینیم و بعدش هم همینطور میشود. آیا میتوانید کمی مشخصتر بگویید چه نوع نظراتی بودند یا چه اتفاقی افتاد؟ آنچه دیدیم، جدایی جنسیتی سنتیتر بود که مردان باید مرد باشند و زنان باید زن باشند، اینکه مردانگی به قدرت، فعالیت و مالکیت مرتبط است و زنانگی به subordination، تقریباً یک حسرت برای بازگشت به نقشهای جنسیتی سنتیتر و همچنین عناصری از دیدگاههایی مثل اینکه پسرها نمیتوانند عاشق دخترها باشند یا دخترها عاشق دخترها.
دلایل مشکل بودن این دیدگاهها
ما این را توجه کردیم و چرا فکر میکنید این مشکل است؟ چون ناشکیباست. افرادی در گروههای ما هستند که درباره این مسائل فکر میکنند، اینها جوانانی هستند که باید احساس امنیت و تعلق کنند. دوستانشان به ما میگویند که خود جوانان حال خوبی ندارند. والدین میگویند بچههایمان از اتاقشان بیرون میآیند و ناگهان افراطی شدهاند، دیدگاهی درباره خدای رنجآور و نظم جهانی دارند که به آنها خیر نمیخواهد و این اضطراب را برمیانگیزد. پس در واقع، این درباره گرفتن رنج این بچهها و جوانانی است که ما متوجه آن میشویم.
نقد دیدگاههای کلیسا
اولوف ادسینگر، شما به این موضوع پاسخ دادهاید و انتقادی به این توصیف دارید. نظرتان چیست؟ فکر میکنم مشکل در خود این توصیف باشد. ابتدا میخواهم بگویم که درست است که نفرتپراکنی و ناشکیبایی وجود دارد و البته ما هم به شدت با آن مخالفیم، اما فکر میکنم شما چیزها را قاطی میکنید، بهویژه ارجاع به چیزی که شکل افراطی رادیکالیسم است و نباید با ارزشهای مسیحی کلاسیکی که بسیاری با خواندن انجیل به طور طبیعی به آن میرسند، یکی گرفته شود.
بحث درباره بنیادگرایی
و شاید به طور خودکار آن را بنیادگرایی مینامید. من فکر میکنم این یک تقسیمبندی خیلی خشن است که یا باید کاملاً مترقی باشید یا بنیادگرا؛ در حالی که یک جریان میانی بسیار وسیع وجود دارد. این اولین انتقاد من است که این ترکیببندی کل پدیده را گمراهکننده میکند، اما همچنین فکر میکنم سؤالهای معقولی وجود دارد وقتی انجیل را میخوانید و آن را به چیزهایی که در جامعه ما گفته میشود ربط میدهید، و ما میتوانیم از این استقبال کنیم که جوانان واقعاً انجیل خود را میخوانند و چنین سؤالهایی را مطرح میکنند.
پاسخ به نقدها
من احساس کردم که این بیشتر بهعنوان یک مشکل در متن شما و چیزهای دیگری که در رسانهها گفتهاید مطرح شده است. آیا اینطور است که شما از آن دفاع میکنید که ما پدیدههای مختلف را قاطی کردهایم؟ نه اصلاً، ما سعی میکنیم کلماتی برای آنچه رسانههای اجتماعی میتوانند با جوانان بکنند پیدا کنیم، و آنچه ما میبینیم این است که آنها با این نوع مسیحیت سختگیرانه تغذیه میشوند، شاید ساعتها در اتاقشان بنشینند و با نظرات سریع و جدیدی بیرون بیایند که از آنجا گرفتهاند و اطرافیانشان واقعاً آن را نمیشناسند، و این خودش به رنج و ناشکیبایی نسبت به دیگران منجر میشود.
کنجکاوی درباره منابع
و نظر شما درباره این دیدگاه چیست؟ من کنجکاو خیلی از این منابع هستم. منظورم این است که شما هیچ نام یا زمینهای ذکر نکردهاید. من چند نفر را میشناسم، مثلاً “چرا مسیحی” که در رسانههای اجتماعی مثل تیکتاک و اینستاگرام بزرگ هستند و حالا مرورهای کوتاه درباره موضوعات مختلف ایمان مسیحی انجام میدهند، و قطعاً در آن فضا خیلی مستقیم است، وقت زیادی ندارید و باید سریع به اصل مطلب برسید، اما من این افراد را میشناسم، بسیاری از جوانان، و آنها قطعاً واعظان نفرتپراکن بدون عشق نیستند.
شناسایی گروههای مشکلساز
پس جالب است بدانیم دقیقاً کدام گروهها را میخواهید مشکلساز بدانید، چون من نمیخواهم همه چیز را یکجا جمعبندی کنم. شما باید پاسخ دهید، کدام گروهها را مشکلساز میدانید؟ ما هم کنجکاو هستیم که این منابع چه هستند، فقط میخواهم بگویم که ما هم در این بحث آن را نوشتهایم و خواستار تحقیقات بیشتری در این زمینه هستیم، و اینطور است، واقعاً تحقیقات بیشتری لازم است.
پیشگیری از افراطیگرایی
اما من فکر میکنم آیا این نکته وجود ندارد که این گرایشها را به موقع جدی بگیریم تا به شکلی مخرب توسعه پیدا نکند؟ چون نفرتپراکنی و بنیادگرایی باید مشکلساز شود، فقط مطمئن نیستم که ما تعریف یکسانی اینجا داریم. من میگویم، من در اتحاد انجیلی سوئد کار میکنم، ما احتمالاً ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مسیحی پشت سرمان داریم که بسیاری از ارزشهایی که ما مثال زدهایم را تأیید میکنند، حتی کل کلیسای کاتولیک که یک میلیارد نفر است هم همینطور است، نه اینکه آنها را کنار بگذاریم.
نقش کلیسای سوئد در برابر افراطیگرایی
باید قبول کنیم که بخشهایی از کلیسای سوئد در مسیحیت جهانی واقعاً اقلیت آشکاری هستند، پس نمیتوانیم آن را بهعنوان معیار قرار دهیم. از طرف کلیسای سوئد چه کاری میتوانید بکنید تا این جوانان را جذب کنید، گفتوگویی داشته باشید و به آنها اعتماد کنید که انسانهایی متفکر و تأملکننده هستند که مشتاق یافتن جایگاه خود در معنویت و ایمانشاناند؟ به هر حال، اینکه ما اقلیت هستیم شاید دلیلی باشد که صدایمان هم مهم است.
تجربه شخصی و ارزشهای کلیسا
برای خودم، وقتی جوان بودم، در کلیسایی به خانه رسیدم که برای برابری تلاش میکرد، جایی که برای حق همه انسانها برای عشق ورزیدن به کسی از جنس خودشان کوشش میشد، و برای من این کاملاً اساسی بود که این بخشی جداییناپذیر از اشتیاق ایمانم شود، و این میراث زیبایی است که من باید آن را حفظ کنم. صداهای دیگر هم باید باشند، اما این صدا، دقیقاً چون یک موضع اقلیت است، واقعاً جایگاه خود را دارد، بهویژه در این زمانها که جهان به شدت قطبی و سخت شده است.
جذب جوانان در معرض افراطیگرایی
به طور کلی و در سطح جهانی، این صدای کوچک که دیروز بود، به نظرم مرتبط است. و شما چه میگویید، چگونه جوامع مذهبی باید این جوانانی را که شاید به سمت افراطیگرایی میروند جذب کنند؟ من فکر میکنم مهمتر از همه این است که کلیسا باید از این خوشحال باشد که آنچه در جریان است یک تغییر روند آشکار است، که خیلی از جوانان شروع به جستوجوی پاسخها و حقیقت کردهاند، انجیل خود را میخوانند.
تغییرات در رفتار جوانان
عیسی در سال ۲۰۲۵ ترند شده است و ما این را قبل از سال نو هم داریم که بسیاری از ساختارها این را نشان میدهند. بسیاری از فعالیتهای جوانان در کلیسای سوئد انتقاد میکنند که خیلی کم درباره عیسی و انجیل صحبت میشود، آنها ماده میخواهند، دانش کافی درباره سؤالات ندارند، و فکر میکنم این کانالهای جایگزین، در بهترین حالت، میتوانند محتوای زیادی ارائه دهند.
دیدگاه تعادل در برابر افراط
پس من فکر میکنم باید فروتنی داشته باشیم که نمیتوانیم ارزشهای محافظهکارانه را بهعنوان چیزی کاملاً شرورانه کنار بگذاریم، بلکه جستوجوی معنوی از بخشهای مختلف طیف سیاسی هم باید پذیرفته شود. من فکر میکنم این یک دارایی برای کلیساست، فقط اینکه شما ارزشهای محافظهکارانه را کنار میگذارید—آیا با این توصیف موافقید؟ نه، اشتیاق به حقیقت، مثلاً در سطح субъектив، فوقالعاده و زیباست، و گاهی میتوانیم به آنچه حقیقت است نزدیک شویم، اما بالا بردن آن به سطح عینی یا گفتن اینکه ما حقیقت را داریم برخلاف دیگران، فکر میکنم باید با احتیاط با آن برخورد کرد، و این را گفتن مهم میدانم.
پایان بحث و تشکر
این باید آخرین حرف درباره این موضوع در ذهن ما باشد. خیلی ممنون که امروز به استودیوی صبحگاهی آمدید، و اولوف ادسینگر، خیلی ممنون که این صبح با ما بودید، و همچنین تشکر میکنم، منظورم درباره خبری است که آمد.
Here we saw a clip from the TV series “Adolescence,” where a thirteen-year-old boy is accused of murdering a classmate. This series has sparked a debate about the radicalization of young men on the internet, where misogyny might be a key factor, and this debate has now reached the High Church.
Church Response to Radicalization
In a recent debate, representatives of the Maria Magdalena congregation in Stockholm wrote that they are encountering more young people talking about a more fundamentalist Christianity with elements including contempt for women and homosexuals. They’ve also faced pushback, and we’re going to talk more about this.
Interview with Church Representatives
One of those who wrote this debate article is Hillevi Uddenfeldt. Good morning! You’re the vicar of Maria Magdalena congregation. And Olof Edsinger, good morning! You’re the Secretary-General of the Swedish Evangelical Alliance and have responded to this text. But let’s start here: what tendencies do you see? We should note that you have a large congregation for young people.
Church Observations of Youth
I have both children and young people in our activities, which is fantastic. Some time ago, we saw other movements, opinions, and tendencies coming in. We noticed it right away and got curious, and after a while, we could confirm that it’s indeed a shift in a movement that we also feel in the church, and you could say it exists throughout society.
Details of Radical Views
We see this in the context of religious and spiritual beliefs too, and then it follows suit. Can you say a bit more concretely what kind of opinions they were or what happened? What we saw was a more traditional gender separation where men must be men and women must be women, that masculinity is tied to power, activity, and ownership, and femininity to subordination—almost a longing for a return to more traditional gender roles, as well as elements of views like boys can’t be in love with girls or girls with girls.
Reasons These Views Are Problematic
We noticed this, and why do you think it’s a problem? Because it’s intolerant. There are people in our groups thinking about these things; these are young people who need to feel safe and at home. Their friends signal to us that the youths themselves aren’t doing well. Parents say our kids come out of their rooms suddenly radicalized, with a view of a suffering God and a world order that doesn’t wish them well, and it stirs anxiety. So really, it’s about capturing the suffering of these kids and youths that we notice.
Critique of Church Views
Olof Edsinger, you’ve responded to this and are critical of this description. What do you think? I think the issue lies in much of the description itself. I want to start by saying that it’s true there’s hate preaching and intolerance, and of course, we strongly oppose that too, but I think you’re mixing things up, especially the reference to something that’s an extreme form of radicalization, which shouldn’t be lumped together with what I see as fairly classic Christian values that many naturally arrive at by reading the Bible.
Debate on Fundamentalism
And perhaps you automatically call it fundamentalism. I think that’s a pretty harsh division—either you must be fully progressive or you’re a fundamentalist; yet there’s a very broad middle ground. That’s my first objection—that lumping it all together becomes misleading—but I also think there are reasonable questions when you read the Bible and connect it to things said in our society, and we can welcome that young people are actually reading their Bibles and raising such questions.
Response to Criticism
I felt it was more framed as a problem in your text and some other things you’ve said in the media. Are you defending that we’ve mixed up different phenomena? Not at all, we’re trying to put words to what social media can do to young people, and what we see is that they’re fed this kind of hardcore Christianity, maybe sitting in their rooms for hours and coming out with quick, new opinions they’ve picked up from there that their surroundings don’t really recognize, and that in itself contributes to suffering and intolerance toward others.
Curiosity About Sources
And what do you think about that stance? I’m curious about a lot of these sources. I mean, you haven’t given any names or contexts. I know a few, like “Why Christian,” for example, who are big on social media like TikTok and Instagram and now do short reviews on various topics about Christian faith, and sure, in that forum it’s straight to the point—you don’t have much time and have to get to the crux—but I know these people, many young ones, and they’re absolutely not loveless hate preachers.
Identifying Problematic Groups
So it’d be interesting to know exactly which groups you want to problematize, because I don’t want it all swept into one package. You should answer—which groups are you problematizing? We’re wondering about these sources too, I just want to say we wrote that in the debate too, that we’re calling for more research on the topic, and that’s how it is—more research is really needed.
Preventing Radicalization
But I thought, isn’t there a point in taking these tendencies seriously in time so they don’t develop destructively? Because hate propaganda and fundamentalism should be problematized—I’m just not sure we have the same definitions here. I mean, I work at the Swedish Evangelical Alliance; we probably have 600 to 700 million Christians behind us who’d back many of the values we’ve cited as examples, even the entire Catholic Church, which is a billion people, would too—not just to cast them aside.
Role of the Swedish Church Against Radicalization
We have to accept that parts of the Swedish Church are actually a pretty clear minority in global Christianity, so we can’t take that as the standard either. What can you do from the Swedish Church’s side to reach these young people, have a conversation, and trust that they’re thinking, reflective people longing to find their place in their spirituality and faith? After all, the fact that we’re a minority might be a reason our voice matters too.
Personal Experience and Church Values
For me personally, as a young person, I found a home in a church that strove for equality, where there was an effort for everyone’s right to love someone of the same gender, and for me, that was completely central to becoming an integrated part of my faith’s longing. It’s a beautiful heritage that I’ve been tasked to uphold. Other voices should exist too, but this voice, precisely because it’s a minority stance, really has its place, especially in these times when the world is so polarized and harsh.
Reaching Youth at Risk of Radicalization
Globally and overall, this small voice from yesterday, I think, is relevant. And what would you say—how should faith communities reach these young people who might be drifting toward radicalization? I think, above all, the church should rejoice that what’s happening is a clear trend shift, that so many young people are starting to seek answers and truth, reading their Bibles.
Changes in Youth Behavior
Jesus has been trending in 2025, and we have this heading into the new year too, with many structures showing it. Many complain about youth activities in the Swedish Church, saying there’s too little talk about Jesus and the Bible—they want substance, they lack enough knowledge about questions—and I think these alternative channels, at their best, can offer a lot of substance.
Balanced View Against Extremism
So I think we need humility that we can’t dismiss conservative values as something wholly evil; rather, spiritual seeking from different parts of the political spectrum should be embraced too. I think it’s an asset to the church—just that you cast aside conservative faith—are you okay with that description? No, the longing for truth, for example on a subjective level, is fantastic and beautiful, and sometimes we can approach what’s true, but elevating it to objective or saying we have the truth unlike someone else, I think you should be cautious with that, and I think it’s important to say that.
End of Discussion and Thanks
That should be the last word on this in our minds. Big thanks for coming to the Morning Studio today, and Olof Edsinger, big thanks for being with us this morning, and thanks too—I mean about the news that came up.
Church Response to Radicalization
In a recent debate, representatives of the Maria Magdalena congregation in Stockholm wrote that they are encountering more young people talking about a more fundamentalist Christianity with elements including contempt for women and homosexuals. They’ve also faced pushback, and we’re going to talk more about this.
Interview with Church Representatives
One of those who wrote this debate article is Hillevi Uddenfeldt. Good morning! You’re the vicar of Maria Magdalena congregation. And Olof Edsinger, good morning! You’re the Secretary-General of the Swedish Evangelical Alliance and have responded to this text. But let’s start here: what tendencies do you see? We should note that you have a large congregation for young people.
Church Observations of Youth
I have both children and young people in our activities, which is fantastic. Some time ago, we saw other movements, opinions, and tendencies coming in. We noticed it right away and got curious, and after a while, we could confirm that it’s indeed a shift in a movement that we also feel in the church, and you could say it exists throughout society.
Details of Radical Views
We see this in the context of religious and spiritual beliefs too, and then it follows suit. Can you say a bit more concretely what kind of opinions they were or what happened? What we saw was a more traditional gender separation where men must be men and women must be women, that masculinity is tied to power, activity, and ownership, and femininity to subordination—almost a longing for a return to more traditional gender roles, as well as elements of views like boys can’t be in love with girls or girls with girls.
Reasons These Views Are Problematic
We noticed this, and why do you think it’s a problem? Because it’s intolerant. There are people in our groups thinking about these things; these are young people who need to feel safe and at home. Their friends signal to us that the youths themselves aren’t doing well. Parents say our kids come out of their rooms suddenly radicalized, with a view of a suffering God and a world order that doesn’t wish them well, and it stirs anxiety. So really, it’s about capturing the suffering of these kids and youths that we notice.
Critique of Church Views
Olof Edsinger, you’ve responded to this and are critical of this description. What do you think? I think the issue lies in much of the description itself. I want to start by saying that it’s true there’s hate preaching and intolerance, and of course, we strongly oppose that too, but I think you’re mixing things up, especially the reference to something that’s an extreme form of radicalization, which shouldn’t be lumped together with what I see as fairly classic Christian values that many naturally arrive at by reading the Bible.
Debate on Fundamentalism
And perhaps you automatically call it fundamentalism. I think that’s a pretty harsh division—either you must be fully progressive or you’re a fundamentalist; yet there’s a very broad middle ground. That’s my first objection—that lumping it all together becomes misleading—but I also think there are reasonable questions when you read the Bible and connect it to things said in our society, and we can welcome that young people are actually reading their Bibles and raising such questions.
Response to Criticism
I felt it was more framed as a problem in your text and some other things you’ve said in the media. Are you defending that we’ve mixed up different phenomena? Not at all, we’re trying to put words to what social media can do to young people, and what we see is that they’re fed this kind of hardcore Christianity, maybe sitting in their rooms for hours and coming out with quick, new opinions they’ve picked up from there that their surroundings don’t really recognize, and that in itself contributes to suffering and intolerance toward others.
Curiosity About Sources
And what do you think about that stance? I’m curious about a lot of these sources. I mean, you haven’t given any names or contexts. I know a few, like “Why Christian,” for example, who are big on social media like TikTok and Instagram and now do short reviews on various topics about Christian faith, and sure, in that forum it’s straight to the point—you don’t have much time and have to get to the crux—but I know these people, many young ones, and they’re absolutely not loveless hate preachers.
Identifying Problematic Groups
So it’d be interesting to know exactly which groups you want to problematize, because I don’t want it all swept into one package. You should answer—which groups are you problematizing? We’re wondering about these sources too, I just want to say we wrote that in the debate too, that we’re calling for more research on the topic, and that’s how it is—more research is really needed.
Preventing Radicalization
But I thought, isn’t there a point in taking these tendencies seriously in time so they don’t develop destructively? Because hate propaganda and fundamentalism should be problematized—I’m just not sure we have the same definitions here. I mean, I work at the Swedish Evangelical Alliance; we probably have 600 to 700 million Christians behind us who’d back many of the values we’ve cited as examples, even the entire Catholic Church, which is a billion people, would too—not just to cast them aside.
Role of the Swedish Church Against Radicalization
We have to accept that parts of the Swedish Church are actually a pretty clear minority in global Christianity, so we can’t take that as the standard either. What can you do from the Swedish Church’s side to reach these young people, have a conversation, and trust that they’re thinking, reflective people longing to find their place in their spirituality and faith? After all, the fact that we’re a minority might be a reason our voice matters too.
Personal Experience and Church Values
For me personally, as a young person, I found a home in a church that strove for equality, where there was an effort for everyone’s right to love someone of the same gender, and for me, that was completely central to becoming an integrated part of my faith’s longing. It’s a beautiful heritage that I’ve been tasked to uphold. Other voices should exist too, but this voice, precisely because it’s a minority stance, really has its place, especially in these times when the world is so polarized and harsh.
Reaching Youth at Risk of Radicalization
Globally and overall, this small voice from yesterday, I think, is relevant. And what would you say—how should faith communities reach these young people who might be drifting toward radicalization? I think, above all, the church should rejoice that what’s happening is a clear trend shift, that so many young people are starting to seek answers and truth, reading their Bibles.
Changes in Youth Behavior
Jesus has been trending in 2025, and we have this heading into the new year too, with many structures showing it. Many complain about youth activities in the Swedish Church, saying there’s too little talk about Jesus and the Bible—they want substance, they lack enough knowledge about questions—and I think these alternative channels, at their best, can offer a lot of substance.
Balanced View Against Extremism
So I think we need humility that we can’t dismiss conservative values as something wholly evil; rather, spiritual seeking from different parts of the political spectrum should be embraced too. I think it’s an asset to the church—just that you cast aside conservative faith—are you okay with that description? No, the longing for truth, for example on a subjective level, is fantastic and beautiful, and sometimes we can approach what’s true, but elevating it to objective or saying we have the truth unlike someone else, I think you should be cautious with that, and I think it’s important to say that.
End of Discussion and Thanks
That should be the last word on this in our minds. Big thanks for coming to the Morning Studio today, and Olof Edsinger, big thanks for being with us this morning, and thanks too—I mean about the news that came up.