
https://www.youtube.com/watch?v=bohC12oG_yQ
English
فارسی
احمد صادقی در ویدیوی جدید خود از تغییر قوانین کمکهزینهها در سوئد خبر میدهد. طبق قانون جدید، مهاجرانی که وارد سوئد میشوند باید حداقل ۵ سال کار کنند و مالیات بپردازند تا واجد دریافت کمکهزینههایی مثل مسکن و حق اولاد شوند، برخلاف قانون فعلی که از ماه اول این کمکها را میگیرند. این قانون روی دهها هزار نفر تأثیر میگذارد و ممکن است کمکها کاهش یابد یا قطع شود. در کنفرانس مطبوعاتی، رئیس سازمان بیمههای تأمین اجتماعی سوئد و یوران لوندال، بازرس ویژه، توضیح میدهند که هدف این اصلاحات کاهش وابستگی به کمکهزینهها و تشویق به کار است. سوئد با چالشهایی مثل بیکاری بالای مهاجران و مشکلات اجتماعی مواجه است.
Svenska:
Ahmad Sadeghi rapporterar i en ny video om förändringar i bidragsreglerna i Sverige. Enligt den nya lagen måste invandrare som kommer till Sverige arbeta och betala skatt i minst 5 år för att få bidrag som bostadsbidrag och barnbidrag, till skillnad från dagens regler där de får bidrag från första månaden. Lagen påverkar tiotusentals personer och kan leda till att bidragen minskas eller stoppas. På en presskonferens förklarar chefen för Försäkringskassan och Jöran Lundahl, särskild utredare, att syftet är att minska bidragsberoendet och uppmuntra till arbete. Sverige står inför utmaningar som hög arbetslöshet bland invandrare och sociala problem.
English:
Ahmad Sadeghi reports in a new video about changes to benefit rules in Sweden. Under the new law, immigrants must work and pay taxes in Sweden for at least 5 years to qualify for benefits like housing support and child benefits, unlike current rules where they receive benefits from the first month. The law affects tens of thousands of people and may lead to reduced or discontinued benefits. At a press conference, the head of the Swedish Social Insurance Agency and Jöran Lundahl, a special investigator, explain that the goal is to reduce dependency on benefits and encourage employment. Sweden faces challenges such as high unemployment among immigrants and social issues.
Ahmad Sadeghi (programledare):
Med hjärtliga hälsningar till er kära tittare, jag är Ahmad Sadeghi med en ny video. Idag är jag här för er, och det handlar återigen om en lagändring, denna gång gällande bidragen som ges till människor. Chefen för Försäkringskassan i Sverige, tillsammans med en särskild utredare, deltog för några dagar sedan i en presskonferens och talade om de nya lagar som ska implementeras i Sverige. Enligt dagens lagar får de som kommer till Sverige som invandrare – oavsett om de är arbetsinvandrare, kommer genom äktenskap eller på något annat sätt, men räknas som invandrare – alla dessa bidrag redan från första eller andra månaden. Det handlar om bidrag som bostadsbidrag (bostadsbidrag), barnbidrag, eller andra typer av bidrag, totalt ungefär 7-8 olika bidrag som de får. Men framöver kommer lagarna att ändras, och de som kommer till Sverige som invandrare måste arbeta i Sverige i minst 5 år och betala skatt innan de kan få dessa förmåner. Det finns dock vissa undantag, och vi behöver titta på hur denna lag påverkar de som redan bor i Sverige idag, samt när denna lag kommer att träda i kraft – det går vi igenom tillsammans i den här videon. Jag upprepar inte allt igen. Enligt den särskilda utredaren som deltog i presskonferensen kommer tiotusentals personer i Sverige att påverkas av denna nya lag, och det är möjligt att dessa bidrag antingen helt stoppas eller reduceras till en mycket lägre nivå. Jag hoppas ni följer med mig till slutet av videon. Tills nästa video, önskar jag er en fantastisk dag och tid.
Presskonferens:
Välkommen till dagens presskonferens. Jag håller denna konferens tillsammans med den särskilda utredaren Jöran Lundahl. Jag har länge väntat på att få denna rapport, som är den tredje och sista delen av regeringens reformer gällande bidrag. Huvudmålet med dessa reformer är att hjälpa fler att gå från bidragsberoende till arbete och ekonomisk självständighet. Den tredje delen av dessa reformer fokuserar på villkoren för att få tillgång till välfärdssystemet för nyanlända. Vi har gjort dessa förändringar eftersom vi anser att Sverige inte ska vara ett samhälle utan krav. Med dessa nya förslag tar vi ett viktigt steg för att för första gången verkligen integrera arbetsmarknadspolitiken i integrationspolitiken. Jag vill påminna om att Sverige står inför stora utmaningar idag. För närvarande finns 1,2 miljoner personer i arbetsför ålder som inte kan försörja sig själva. Av dessa är cirka 500 000 utrikesfödda. Arbetslösheten bland utrikesfödda är nästan tre gånger högre än bland inrikesfödda. Många av dem förblir arbetslösa under lång tid. Dessutom saknar de i fyra gånger högre grad gymnasieutbildning jämfört med inrikesfödda. Detta leder inte bara till ett skuggsamhälle, utan gör också att social utsatthet förs vidare till nästa generation. Jag tror att reformer av bidragssystemet är nödvändiga för att barn ska se sina föräldrar arbeta. Dessa reformer består av tre delar, och de har alla ett mål: att hjälpa människor att stå på egna ben och gå från bidrag till arbete.
Den första delen handlar om kravet på heltidssysselsättning för att få försörjningsstöd. Dessa bidrag ska vara en tillfällig hjälp, inte en permanent inkomstkälla. Med detta krav måste individer delta i olika kurser och program, lära sig svenska, utbilda sig och gradvis komma in på arbetsmarknaden. Samtidigt förväntar vi oss att kommunerna tillhandahåller de nödvändiga programmen för denna resa. Den andra delen rör att sätta ett tak för bidragen. Vi måste säkerställa att det alltid lönar sig mer att arbeta än att leva på bidrag. Till exempel, i en familj med två vuxna och fyra barn där båda föräldrarna är arbetslösa, ökar inte hushållets inkomst om en av dem får ett jobb – detta måste ändras. Den tredje delen, som är vårt huvudsakliga fokus idag, handlar om villkoren för att få tillgång till välfärdssystemet. Personer som kommer till Sverige ska inte omedelbart få tillgång till förmåner och ekonomiskt stöd. De måste först arbeta och bidra. Syftet med dessa förändringar är dels att skapa incitament för att snabbare komma in på arbetsmarknaden och minska långsiktigt bidragsberoende, dels att minska de faktorer som gör invandring till Sverige attraktiv. Med denna nya strategi sätter vi stopp för en politik som i åratal baserats på bidrag. Nu överlämnar jag ordet till Jöran Lundahl för att presentera sin rapport och sitt förslag.
Jöran Lundahl:
Tack så mycket. Mitt namn är Jöran Lundahl, och jag har haft uppdraget att leda en kommitté som inte hade några politiska medlemmar, bara en annan medlem, nämligen professor Henrik Holder. Vi har gjort detta arbete tillsammans. Man kan säga att om vi skulle dela upp arbetet, så var jag kanske mer ansvarig för de juridiska frågorna och Henrik för beräkningarna, men vi är tillsammans ansvariga för detta förslag. Vårt uppdrag var att föreslå regler för att kvalificera sig för vissa sociala förmåner och ekonomiskt stöd för gruppen som definieras som nyanlända. Som ministern nämnde finns det två huvudsakliga mål: dels att minska den attraktionskraft som välfärdssystemet kan ha för invandring till Sverige, dels att öka incitamenten för att snabbare komma in i arbete och bli ekonomiskt självständig, vilket var en del av vårt uppdrag. Det fanns också några specifika frågor. En av dessa frågor var om det är möjligt att använda svenskt medborgarskap som grund för att kvalificera sig. Jag återkommer till det. Vi hade också en annan riktlinje: de modeller vi föreslår får inte vara mer generösa än vad internationella lagar ålägger Sverige. Detta inkluderar EU-lagar och andra internationella åtaganden. Dessutom skulle vi föreslå regler för att kvalificera sig för gruppen som redan har kommit till Sverige, samma grupp som vi tar hänsyn till för framtiden. Så i detta förslag finns också regler för en övergångsperiod…
Ahmad Sadeghi (Host):
Greetings to all my dear viewers, I’m Ahmad Sadeghi with a new video. I’m here for you today, and once again, it’s about a change in the law, this time regarding the benefits provided to people. The head of Sweden’s Social Insurance Agency, along with a special investigator, participated in a press conference a few days ago and discussed the new laws that are set to be implemented in Sweden. According to current laws, those who enter Sweden as immigrants—whether they are work immigrants, come through marriage, or by any other means but are classified as immigrants—receive all these benefits from the first or second month. This includes benefits like housing support (bostadsbidrag), child benefits (barnbidrag), or other types of benefits, around 7-8 different benefits that they are entitled to. However, from now on, the laws are set to change, and those who come to Sweden as immigrants must work in Sweden for at least 5 years and pay taxes before they can access these services. Of course, there are some exceptions, and we need to look at how this law affects those already living in Sweden today, as well as when this law will take effect—we’ll go through that together in this video. I won’t repeat everything again. According to the special investigator who attended the press conference, tens of thousands of people in Sweden will be affected by this new law, and it’s possible that these benefits might either be completely cut off or reduced to a much lower level. I hope you’ll stay with me until the end of this video. Until the next video, I wish you a wonderful day and time.
Press Conference:
Welcome to today’s press conference. I’m holding this conference together with the special investigator, Jöran Lundahl. I’ve been eagerly awaiting this report, which is the third and final part of the government’s reforms regarding benefits. The main goal of these reforms is to help more people move from dependency on benefits to employment and financial independence. The third part of these reforms addresses the requirements for accessing social welfare for newcomers. We’ve made these changes because we believe Sweden should not be a society without demands. With these new proposals, we take an important step to, for the first time, truly integrate labor market policy into integration policy. I want to remind you that Sweden is currently facing major challenges. Today, 1.2 million people of working age are unable to support themselves financially. Of these, around 500,000 are foreign-born. The unemployment rate among the foreign-born is nearly three times higher than among those born in Sweden. Many of them remain unemployed for a long time. Additionally, they are four times more likely to lack a high school education compared to those born in Sweden. This situation not only leads to the creation of a shadow society but also causes social disadvantage to be passed on to the next generation. I believe that reforming the benefits system is essential so that children can see their parents working. These reforms consist of three parts, and they all have one goal: to help people stand on their own feet and move from benefits to work.
The first part is about the requirement for full-time activity in exchange for receiving subsistence benefits. These benefits should be temporary support, not a permanent source of income. With this requirement, individuals must participate in various courses and programs, learn Swedish, get training, and gradually enter the labor market. At the same time, we expect municipalities to provide the necessary programs for this journey. The second part involves setting a cap on benefits. We must ensure that working is always more financially rewarding than receiving benefits. For example, in a family with two adults and four children where both parents are unemployed, if one of them gets a job, the household income doesn’t increase—this needs to change. The third part, which is our main focus today, concerns the conditions for accessing the welfare system. People who arrive in Sweden should not immediately have access to benefits and financial support. They must first work and contribute. The purpose of these changes is both to create incentives for faster entry into the labor market and reduce long-term dependency on benefits, as well as to reduce factors that make immigration to Sweden attractive. With this new approach, we are putting an end to a policy that has been based on benefits for years. I now hand over the floor to Jöran Lundahl to present his report and proposal.
Jöran Lundahl:
Thank you very much. My name is Jöran Lundahl, and I’ve had the responsibility of leading a committee that had no political members, only one other member, namely Professor Henrik Holder. We carried out this work together. You could say that if we were to divide the tasks, I was perhaps more responsible for the legal aspects, and Henrik for the calculations, but we are jointly responsible for this proposal. Our mission was to propose regulations for qualifying for certain social insurance benefits and financial support for the group defined as newcomers. As the minister mentioned, there are two main goals: one is to reduce the pull effect that this welfare system might have on immigration to Sweden, and the other is to increase incentives for quicker entry into work and financial self-sufficiency, which was part of our mandate. There were also some specific questions. One of these questions was whether it’s possible to use Swedish citizenship as a basis for eligibility. I’ll come back to that. We also had another guideline: the models we propose must not be more generous than what international laws impose on Sweden. This includes EU laws as well as other international commitments. Additionally, we were to propose eligibility regulations for the group that has already arrived in Sweden, the same group we’re considering for the future. So, this proposal also includes regulations for a transition period
با درود فراوان خدمت شما همراهان عزیز، احمد صادقی هستم با یه ویدیوی جدید. امروز در خدمتتونم، باز هم تغییر قانون، این بار در مورد کمکهزینههایی که به مردم تعلق میگیره. رئیس سازمان بیمههای تأمین اجتماعی سوئد به همراه یک بازرس ویژه، چند روز پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردن و در مورد قوانین جدیدی که قراره در سوئد اجرایی بشه صحبت کردن. طبق قوانین امروز، کسانی که به عنوان مهاجر وارد سوئد میشن، حالا یا مهاجر کاری هستن، یا از طریق ازدواج میان، یا هر طریق دیگهای که میان، ولی به عنوان مهاجر حساب میشن، از همون ماه اول یا ماه دوم بهشون تمام این کمکهزینهها تعلق میگیره؛ مثل کمکهزینه مسکن (بوستات بیدراگ)، یا بارن بیدراگ (حق اولاد)، یا کمکهزینههای دیگهای که وجود داره، حدود ۷-۸ نوع کمکهزینه هست که بهشون تعلق میگیره. ولی از این به بعد قراره که قوانین تغییر بکنه و کسانی که به عنوان مهاجر به سوئد میان، باید حداقل ۵ سال در سوئد کار بکنن و مالیات پرداخت بکنن و بعد به اینا این خدمات تعلق بگیره. البته یک سری استثناهایی هم وجود داره و اینکه کسانی که تو سوئد امروز دارن زندگی میکنن، اون قانون چه تأثیری روشون داره و اینکه این قانون از کی قراره اجرایی بشه رو باید بریم و با همدیگه توی این ویدیو نگاه بکنیم. من دیگه دوباره گوییش نمیکنم. البته طبق گفتههای بازرس ویژهای که تو این کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده، حدود دهها هزار نفر هستن در سوئد که این قانون جدید زندگی اونا رو تحت تأثیر قرار میده و امکان داره که اینگونه کمکها یا کلاً قطع بشه، یا به یه سطح خیلی پایینتری کاهش پیدا کنه. امیدوارم که تا آخر این ویدیو با من همراه باشید. تا ویدیوی بعدی، روز و روزگارتان خوش.
به نشست خبری امروز خوش اومدید. این نشست رو به همراه بازرس ویژه، یوران لوندال، برگزار میکنم. مدتهاست که منتظر دریافت این گزارش بودم؛ گزارشی که سومین و آخرین بخش از اصلاحات دولت در زمینه کمکهزینههاست. هدف اصلی این اصلاحات کمک به اینه که افراد بیشتری از حالت وابستگی به کمکهزینهها به سمت اشتغال و تأمین مالی مستقل حرکت کنن. بخش سوم این اصلاحات به شرایط لازم برای بهرهمندی از رفاه اجتماعی برای تازهواردان میپردازه. ما این تغییرات رو ایجاد کردیم چون باور داریم که سوئد نباید جامعهای بدون مطالبه باشه. با این پیشنهادهای جدید، گام مهمی برمیداریم تا برای نخستین بار سیاست اشتغال رو به طور واقعی وارد سیاست ادغام کنیم. میخوام یادآوری کنم که سوئد اکنون با مشکلات بزرگی روبهروست. امروز ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سن کار هستن که توان تأمین مالی خودشون رو ندارن. از این تعداد، حدود ۵۰۰ هزار نفر متولد خارج از کشور هستن. نرخ بیکاری در میان متولدین خارج، تقریباً ۳ برابر افراد متولد داخل کشوره. بسیاری از اونا مدت زیادی بیکار میمونن. همچنین ۴ برابر بیشتر از افراد متولد داخل کشور، فاقد تحصیلات دبیرستانی هستن. این شرایط تنها منجر به شکلگیری یک جامعه در سایه نمیشه، بلکه باعث میشه تبعیض اجتماعی به نسلهای بعد هم منتقل بشه. من باور دارم که اصلاحات در کمکهزینهها ضروریه تا کودکان، والدین خودشون رو در حال کار کردن ببینن. این اصلاحات شامل سه بخشه و همه اونا یک هدف دارن: کمک به مردم برای ایستادن روی پای خودشون و حرکت از کمکهزینهها به سمت کار.
خیلی ممنون. اسم من یوران لوندال هستش و من مسئولیت داشتم که رئیس یه کمیته باشم که اعضای سیاسی نداشت، فقط یک عضو دیگه داشت، یعنی پروفسور هنریک هولدار. ما این کار رو با همدیگه انجام دادیم. میتوان گفت اگه بخوایم تقسیم کاری انجام بدیم، شاید من بیشتر مسئول مسائل حقوقی بودم و هنریک مسئول محاسبات، ولی ما با همدیگه مسئول این پیشنهاد هستیم. مأموریت ما این بود که مقرراتی برای واجد شرایط شدن برای برخی از مزایای بیمه اجتماعی و کمکهای مالی برای گروهی که تازهوارد تعریف میشه، پیشنهاد بدیم. همونطور که وزیر گفت، دو هدف اصلی وجود داره: یکی اینکه اثر جذبکنندگی که این سیستم رفاهی ممکنه برای مهاجرت به سوئد داشته باشه رو کمتر کنیم، و دیگه اینکه انگیزه برای سریعتر وارد شدن به کار و تأمین مالی خود فرد، بیشتر بشه. در دستور کار ما قرار داشت. البته چند سؤال مشخص هم وجود داره. یکی از این سؤالات این بود که آیا میشه تابعیت سوئد رو به عنوان پایهای برای واجد شرایط شدن در نظر گرفت؟ من به این موضوع برمیگردم. ما یک راهنمایی دیگه هم داشتیم: مدلهایی که ارائه میکنیم، نباید از آنچه قوانین بینالمللی بر سوئد تحمیل میکنن، سخاوتمندانهتر باشه. این شامل قوانین اتحادیه اروپا و همچنین دیگر تعهدات بینالمللیه. همچنین باید مقررات واجد شرایط شدن برای گروهی که قبلاً به سوئد اومدن هم پیشنهاد بدیم، همون گروهی که برای آینده هم در نظر گرفتیم. پس در این پیشنهاد، یک مقررات برای دوره گذار هم وجود داره…